GG Tabak

PRO-DOMA: Optimalizace sortimentu pomáhá snížit objem ušlých tržeb


Zvýšení dostupnosti zboží

PRO-DOMA je česká společnost, která se již od roku 1990 zabývá distribucí stavebnin. V současné době disponuje již 76 pobočkami. Kromě stavebního materiálu nabízí i potřeby pro řemeslníky, zahradu nebo domácnost. Svým zákazníkům poskytuje rovněž profesionální servis, jako např. poradenství v oblasti stavebních materiálů, dopravu stavebního materiálu až na stavbu či skládání hydraulickou rukou.

Optimalizace dostupnosti sortimentu

PRO-DOMA v minulosti objednávala zboží intuitivně a „ručně“ jednotlivých prodejen. Každý vedoucí prováděl odhad toho, jaké zboží se prodá a jaká výše zásob bude potřeba. Tato práce nejenže byla časově náročná, ale vedla i k řadě chyb. Často docházelo k přeplnění skladu, nebo naopak k výpadkům dostupnosti zboží.

Celý proces optimalizace nyní prochází komplexním výpočtem obsahujícím inteligentní algoritmy. Při tvorbě automatické objednávky, vstupuje do výpočtu nejen aktuální zásoba, cena peněz, cena logistiky ale i nastavení obchodní politiky, sezóna či životní cyklus zboží. To zaručuje, že se na prodejny dostane opravdu optimální množství a struktura zboží, a naplní se tím jeden z projektových cílů snížení nadzásob a eliminace rizika nedostupnosti zboží.

Optimalizací zásob PRO-DOMA zrychlila obrátku zásob o 15%

Návrhy na rozšíření a změnu sortimentu

Takto se změnila struktura sortimentu společnosti ve prospěch nejprodávanějších 'A-položek'.

Pokud dodavatel vyžaduje velkou minimální objednávku, navrhne Planning Wizard objednávku rozložit na blízké pobočky tak, aby na žádné nevznikla nadzásoba a vše se prodalo co nejrychleji.

Automatizace objednávek pomocí Planning Wizardu ušetřila 2-3h denně na každé provozovně. Globálně PRO-DOMA ušetří 3500 'pracovních dnů' ročně.

„„Planning Wizard navrhuje objednat sortiment, který bychom sami neobjednali. A k našemu překvapení se prodává výborně!”
– David Cinkl, vedoucí prodejny

Planning Wizard rovněž navrhuje rozšiřováni a změnu sortimentu. Když se na některé z prodejen výborně prodává určité zboží, které na jiné naskladněné není, rozšíří daný sortiment do dalších vhodných prodejen.

Centrální řízení zásob

Celý proces objednávání je přitom centralizován. Společnost získala komplexní přehled nad zásobou a možnost řídit všechny logistické procesy zásob z jednoho místa. Systém navádí a umožnuje investovat do množstevních nákupů tak, aby se maximalizoval profit a takový nákup optimálně rozloží do všech prodejen dle výkonu.

Vývoj ušlých tržeb v průběhu sezóny PRO-DOMA po implementaci Planning Wizardu:

„„ Je potěšující se dívat na očividně viditelný nárůst dostupnosti zboží pro naše zákazníky, doprovázený stagnací a eliminací nadlimitní zásoby. Je to jako hrát šachy s počítačem a myslet si, že vyhrajeme. Připouštím, že tuto bitvu bychom bez PW nevyhráli. Finanční efekty není třeba počítat…. jsou očividné“
– Petr Vaněrka, generální ředitel PRO-DOMA

    Použité metody a služby

    Ferona

    Hlavní přínosy:

    • Zlepšení obrátky zásob o 15%
    • Zvýšení dostupnosti položek
    • Zlepšení struktury sortimentu o 12% ve prospěch nejprodávanějších položek
    • Denní časová úspora 76x2 hodiny

    Použité metody a služby

    Případové studie