Plně automatizovaný a energeticky neutrální sklad

BEZ AUTOMATIZACE NENÍ REVOLUCE

Až si budete příště dávat vychlazenou Plzeň, vzpomeňte si na tento moderní plně automatizovaný sklad, kterým váš nápoj prošel.

Plzeňský Prazdroj se vždy pyšnil pokrokovými nápady a my jsme rádi, že jsme mohli pomoci s tak komplexním projektem, kterým automatický sklad bezesporu je.

42 tisíc
palet

15 tisíc

Mrkněte na další automatizační projeKty, na kterých jsme se podíleli!

Jak to celé začalo…

Nejznámější český výrobce piva plánoval rozšíření výrobních kapacit. S tím souvisí i konsolidace a navýšení kapacit pro skladování. Naším úkolem bylo porovnat různé typy skladu a doporučit koncept řešení, který bude splňovat nejen kapacitní požadavky, ale bude i nákladově efektivní.

Supply chain love

ETAPY PROJEKTU

ANEB JAK SE STAVÍ AUTOMATICKÝ SKLAD

1. FEASIBILITY STUDY

STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ, VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ A OBHAJOBA INVESTIC

V přípravné fázi projektu jsme v rámci studie proveditelnosti porovnali různé stupně automatizace a vypracovali business case. 

Mohlo by se zdát, že automatický sklad je především o výběru technologie, ale jedná se o mnohem komplexnější problematiku. 

Návrh musí zohlednit veškeré požadavky na procesy, možnosti napojení na stávající provozy, napojení na IT, musí zohlednit požadavky na ergonomii, bezpečnost práce, požární bezpečnost a musí být vyřešena například i údržba technologií během následného provozu.

2. SEN SE MĚNÍ V REALITU

OD PRVNÍHO KOPNUTÍ DO ZEMĚ JSME U TOHO

Nový sklad bude postaven ve dvou fázích, které se liší kapacitou a potřebným průtokem, kdy v cílovém stavu zde bude skladováno až 42 tisíc palet a průtok bude až 360 palet za hodinu v nepřetržitém režimu.

Námi doporučenou variantou je plně automatický paletový sklad s výškou cca 30 metrů, který je umístěn v současném areálu v blízkosti centrální stáčírny.

Fáze realizace začíná detailním plánováním technologie, následuje příprava projektové dokumentace – zde je naší rolí dozorovat, aby veškeré požadavky na technologii byly zohledněny a zároveň moderovat kontrolní dny odborných týmů, oponovat navrhnutá technologická, resp. stavební řešení nebo naopak nabízet návrhy, které vychází z bohatých zkušeností z již realizovaných projektů.

Sklad bude propojen s halou centrální stáčírny pomocí monorailu, který doveze palety s pivem k vysokoregálovému skladu. Ten obsluhuje 10 jednověžových zakladačů, jenž zaskladňují do double-deep regálů a zároveň připravují pivo pro expedici. V části expedice jsou využity klasické válečkové a řetězové dopravníky pro přípravu nakládky kamionů.

3. IMPLEMENTACE

JAK TO BUDE VŠECHNO FUNGOVAT

Po stavbě základní kostry přišla na řadu další, neméně důležitá fáze, a to samotná implementace navržených technologií. Všechny musí běžet jako na drátkách a spolupracovat mezi sebou bez jakéhokoliv zaváhání.

Propojení mezi výrobou, skladem a expedicí je zajištěno monorailem a na něj navazujícími dopravníky. Monorail je flexibilní, má vysokou kapacitu a je vhodný pro přepravu zboží náchylného k poškození na dlouhou vzdálenost. Při rychlosti až 2 m/s zmanipuluje monorail až 600 palet/hod. 

Přes předávací místa se palety dostávají do vlastního skladu, který tvoří „double-deep“ paletové regály. Ty jsou obsluhovány automatickými regálovými zakladači, které jsou schopny manipulovat 2 palety najednou.

Při vyskladnění je paleta předána opět přes předávací místo na monorail a přepravena buď do expedice primární distribuce, na rozvoz do tzv. sekundární distribuce, či na mixovací linku.

4. OSTRÝ PROVOZ

NÁŠ DEN „D“

Testovací palety už skladem projely a oficiální otevření proběhlo za přítomnosti médií 26. ledna 2023! 🎉

Mnohokrát děkujeme partnerům v Plzeňském Prazdroji za skvělou spolupráci a hlavně za příležitost se na projektu podílet.

Nový sklad stojí přímo v areálu plzeňského pivovaru na ploše 10 000 metrů čtverečních, což odpovídá rozloze 1,5 fotbalového hřiště. Hlavní budovu tvoří opláštěný samonosný regálový sklad, který je díky použité technologii nejmodernějším skladem Prazdroje a jedním z nejmodernějších skladů tohoto typu v Česku.

Zboží ze stáčecí linky přepravuje do skladu automatický paletový pojízdný systém čítající 28 vozíků, tzv. gondol, které se pohybují po kolejích v celkové délce přes půl kilometru. Lahve a plechovky si přímo ve skladu převezmou automatické jeřábové zakladače, které jsou vybaveny rekuperací, čímž šetří elektrickou energii.

Unikátní samonosný regálový systém uskladní až 16 000 palet, tedy přibližně 18 000 000 piv. Celková kapacita skladovacích prostor v pivovaru se tak navýšila o více než 20 %. Pod zemí jsou zabudované tři retenční nádrže, které zachytí až 838 m3 dešťové vody, kterou pivovar znovu využije pro chlazení výrobní technologie ve vedle stojícím pivovaru Gambrinus.

DO ZAČÁTKU OSTRÉHO PROVOZU ZBÝVÁ JEŠTĚ:

dní
hodin
minut
sekund

KONEC? NAOPAK! TO JE TEPRVE ZAČÁTEK

Plzeňský Prazdroj a celý tým projektu udělal obrovský kus práce a ta se teprve teď zúročí. Těšíme se na ostrý provoz a na to, až si pochutnáme na prvních nápojích, které tímto skladem prošly!