logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Vánoce ve stylu S&OP
16. 12. 2020
Categories
  • Blog
  • Forecasting
  • Logio
  • Řízení dodavatelských řetězců
Tags
  • optimalizace
  • supply chain
  • tipy

Vánoce ve stylu S&OP

16 prosince, 2020

Vánoční svátky se často spojují s klidem a pohodou. Možná to tak platí u spotřebitelů. Dodavatelské řetězce
v tomto období ale často přicházejí o nervy. Ano, tržby samozřejmě bývají pěkné, kvůli masivnímu nárůstu online nakupování ovšem dochází k časté nedostupnosti zboží, opožděnému doručení objednávek, s čímž související spousty a spousty nešťastných zákazníků.
Důvodem je zejména to, že tyto dva měsíce – listopad a prosinec – rozhodují o celoročním úspěchu. Prodá se v nich průměrně až polovina výrobků. Aby se obchodníci vyhnuli této abnormální kumulaci prodejů, snaží se rozložit sezónu pomocí umělých akcí a svátků, jako je Black Friday, Cyber Monday nebo třeba Týden poštovného zdarma.
Je tedy potřeba se na sezónu připravit, a to s dostatečným předstihem. Zejména v multikanálovém prostředí je jedním z vůbec nejúčinnějších nástrojů pro zlepšení Supply Chainu „retailová verze“ S&OP.

Být připraven na vánoční prodeje tak někdy znamená až sedminásobný nárůst zásob. Průměrně dochází k navýšení jejich objemu
o 200 %. Až třetinu tohoto zboží se ale nepodaří do Vánoc prodat.
Klíčem k úspěchu je nalezení rovnováhy mezi procesy obchodního a Supply Chain plánu. Obchodníci totiž vnímají firmu podle obchodních kanálů.

Rozložení všech kanálů a převod na plán řízení zásob je ale často v realitě daleko složitější.

 

To vše je umocněno rozdílnými zájmy. Dodavatelé chtějí zavézt zboží co nejdříve a motivují nákupčí slevami. To ale vytváří tlak na logistiku, které docházejí kapacity, protože zákazník nakupuje většinou těsně před Vánocemi. Existují dvě strategie, jak se vyrovnat s vánoční sezónou a nepřijít k psychické újmě. První variantou je snaha rozložit nárůst zásob na co nejdelší období. Začněte již v září, pokud vám to kapacity dovolí.

Druhá varianta je načasovat nárůst příjmu co nejblíže k prodeji. Tato varianta je ale velmi zranitelná z hlediska načasování. Opoždění byť jediného článku může znamenat kolaps logistiky nebo stock out zboží. Existuje zde také riziko kanibalizace zdrojů na příjem a výdej zboží, které probíhají současně.

V maloobchodním prostředí S&OP propojuje obchodníky a tvůrce rozhodovacích procesů v dodavatelském řetězci. Společně pak vyhodnocují, jak nejlépe uspokojit tento jedno až dvouměsíční nárůst poptávky, který doprovází sezónní prodeje. Pomocí jednoduchého modelu, který je znázorněn na obrázku níže, může tým složený
z více oddělení lépe pochopit, kde očekávat vrcholy a propady poptávky, a naplánovat tak, jak na ně firma bude reagovat.

Jak jsme již zmínili, 43 % tržeb realizují obchodníci o Vánocích. Jedná se o dva poslední měsíce v roce, které rozhodnou
o celoročním výsledku.
Být připraven a nabízet ve správný čas to správné zboží v dostatečném množství, začíná perfektním naplánováním sezóny a končí bezchybnou realizací.

Jaký je tedy zjednodušený model retailové verze“ S&OP?

1. Naplánujte PRODEJE

Tým naplánuje, co se bude kde prodávat – tedy v obchodech nebo online. To je činnost, kterou doteď vykonávali obchodníci sami.

2. Naplánujte ZÁSOBY

Ujasněte si, jaké produkty musí být na skladě, aby obchodníci mohli prodávat.

3. Naplánujte NÁKUP

Rozhodněte, které produkty, kdy a v jakém množství, se budou kupovat, a začněte je navážet do distribučního centra.

4. Jeďte PODLE PLÁNU

Proveďte nákup těch položek, které jsou naplánované.

Přečtěte si ještě více o fenoménu S&OP:

Stáhnout e-book "S&OP průvodce"
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.