Pokud všechny složky firmy a dodavatelů nefungují, jak mají, vznikají mrtvé zásoby, které zabírají místo, možná se nemusely ani vyrobit, snižují efektivitu a tím i udržitelnost celého systému. Opakem mrtvých zásob je nedostupnost zboží, která je v dnešních dnech stejně palčivým problémem.
Pokud nám někde zůstanou zásoby, které jsme ať z vnitřního nebo vnějšího důvodu neprodali, tak už vždy znamenají vyšší náklady – minimálně na dvojitou přepravu atd…. Je tedy lepší vždy lépe plánovat a distribuovat, než následně hasit problémy za cenu dalších nákladů.
Často se setkáváme s požadavkem na řešení zásob ve firmách. Řešením je vyladění celého dodavatelského řetězce a organizační struktury tak, aby špatné zásoby nevznikaly, nezhoršovaly naše hospodaření, udržitelnost byznysu i společnosti.
Rychlá řešení neexistují, řešení procesního, obchodního či technologického charakteru vždy zaberou minimálně vyšší jednotky měsíců, ale efekt je jistý.
Cestou ven může být i změna nákupních zvyklostí spotřebitelů a k té můžeme přispět tím, že nebudeme donekonečna rozšiřovat portfolia výrobků, které nepřinášejí hodnotu, a nebudeme je pak vyprodávat za nesmyslné peníze. Změnu mohou způsobit maloobchodníci i spotřebitelé. Hodiny tikají.