SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Po současné koronavirové krizi se dodavatelské řetězce nevrátí k normálu. Žádný starý „normál“ už totiž nebude. Shodli se na tom řečníci na webináři “Jak řešit nestabilní Supply Chain dnešní doby”, který organizovalo Logio.
Podle konzultanta Tomáše Hladíka se už teď dají firmy rozdělit na vítěze a poražené. Zatímco mezi poraženými jsou například společnosti z oblasti automotive (o krizi v autoprůmyslu jsme psali na blogu dříve), vítězi jsou především zástupci e-commerce, zejména online obchody s potravinami.
„Nepřežije největší ani nejsilnější, ale ten, kdo se dokáže přizpůsobit změnám,“ citoval Tomáš Hladík osm let starý novinový článek.
Firmy by se podle něj měly zaměřit na takzvanou Business Continuity. Ta má pět fází – po reakci na přicházející krizi, kdy firmy řeší, jestli už na jakékoli kroky není pozdě, přichází boj o přežití. V této fázi je na místě zaměřit pozornost na CashFlow. V dalším období se firma přizpůsobí (fáze adaptace), aby se následně vrátila do běžného módu. Pak je potřeba řešit přípravy na budoucí krizi, která zcela jistě jednoho dne přijde.
Pro fázi adaptace je typické provést rychle realizovatelné změny s co nejkratší dobou návratnosti investice. To přinese největší úspory a udrží stabilní produktivitu výroby a skladových operací. Jde například o změny ve výrobě či ve skladech, které se týkají plánování směn, reorganizace layoutů a pracovišť, zkrácení materiálových toků či změny procesů.
“Nepromarněte cenný čas, kdy “jede” jen část výroby. Využijte toto období k odloženým nebo plánovaným odstávkám provozu za účelem auditu či preventivní údržby. Udělejte si inventuru – zásob, dodavatelů, zdrojů i majetku. A nakonec nezapomínejte ani na své zaměstnance, nenechávejte je sedět doma, ale naopak jim dejte možnost vzdělávání a zvyšování kvalifikace,” radí Tomáš Hladík.
Krizové období je podle dalšího z řečníků, datového analytika Filipa Vondrušky, jako písek v soukolí. „Do zlepšení Service Level a Forecast Accuracy byť o jeden procentní bod investujeme nemalé prostředky. Teď je všechno prakticky vzhůru nohama,“ vysvětloval.
Koronavirová krize přinesla markantní změny v poptávce. Zatímco většina firem zaznamenala výrazný pokles tržeb a výrobky se jim hromadily ve skladech, třeba farmaceutické firmy hlásily enormní nárůst tržeb a prázdné sklady. To je vidět i na grafu níže, z něhož je patrné, že se nenavyšují jen prodeje, ale mění se i zastoupení produktových kategorií v nákupním košíku. Co ale mají všechny firmy společné, to jsou změny ve výrobě a v leadtimech dodavatelů.
Jak Vondruška upozornil, jen výpadek dodávek z Číny a Itálie znamenal u jedné z firem ohrožení tisíce prodejních položek a potenciálně 30 milionů korun na ušlých tržbách.
Obchodníci by se pak podle něj měli zaměřit na neustálou aktualizaci dat. Například výsledky klasické ABC analýzy provedené na začátku roku v současné situaci přestávají platit. Z naší analýzy, která dělí produkty podle toho, jak jdou na odbyt, je patrné, že 49 procent produktů dostalo v dubnu jinou „známku“ než v lednu. Produkty, po kterých byla poptávka na začátku roku, v průběhu karanténních opatření nikdo nekupoval a naopak.
Konzultant Logio Martin Plajner popsal, jak v současné době pracovat s předpovědí poptávky. Chytré nástroje dokážou i v takovém turbulentním období, jakým je aktuální krize, úspěšně vyhodnocovat pravděpodobný zájem klientů. Jejich algoritmy zpracovávají data prakticky online a na výkyvy v poptávce dokážou zareagovat.
Můžeme pouze doufat, že fáze “Recovery” přijde co nejdříve. Ať už bude toto období ve znamení “návratu k normálu” nebo “resetu”. Pak jde především o to nepromarnit fázi “Přípravy”. Během ní bychom se měli zaměřit na řízení rizik a vytváření opatření, která nám pomůžou překonat krizi budoucí. Ta totiž zcela jistě jednoho dne přijde.
V obou výše uvedených fázích, které nás v následujících měsících čekají, má pro vás Logio bezpočet řešení. Vrhnete se na optimalizaci procesů, skladování, výroby? Zefektivnění nebo rovnou kompletní přenastavení distribuce? Nebo třeba zavedení procesu S&OP? Rádi vám pomůžeme.
Zaujal vás náš webinář a rádi byste se zúčastnili dalšího, který plánujeme?
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.