logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • JAK ŘEŠIT NESTABILNÍ SUPPLY CHAIN DNEŠNÍ DOBY
6. 5. 2020
Categories
  • Blog
  • Logio
  • Řízení dodavatelských řetězců
Tags
  • covid
  • logistika
  • tipy

JAK ŘEŠIT NESTABILNÍ SUPPLY CHAIN DNEŠNÍ DOBY

6 května, 2020

Po současné koronavirové krizi se dodavatelské řetězce nevrátí k normálu. Žádný starý „normál“ už totiž nebude. Shodli se na tom řečníci na webináři “Jak řešit nestabilní Supply Chain dnešní doby”, který organizovalo Logio.

Podle konzultanta Tomáše Hladíka se už teď dají firmy rozdělit na vítěze a poražené. Zatímco mezi poraženými jsou například společnosti z oblasti automotive (o krizi v autoprůmyslu jsme psali na blogu dříve), vítězi jsou především zástupci e-commerce, zejména online obchody s potravinami.

„Nepřežije největší ani nejsilnější, ale ten, kdo se dokáže přizpůsobit změnám,“ citoval Tomáš Hladík osm let starý novinový článek.

Firmy by se podle něj měly zaměřit na takzvanou Business Continuity. Ta má pět fází – po reakci na přicházející krizi, kdy firmy řeší, jestli už na jakékoli kroky není pozdě, přichází boj o přežití. V této fázi je na místě zaměřit pozornost na CashFlow. V dalším období se firma přizpůsobí (fáze adaptace), aby se následně vrátila do běžného módu. Pak je potřeba řešit přípravy na budoucí krizi, která zcela jistě jednoho dne přijde. 

Pro fázi adaptace je typické provést rychle realizovatelné změny s co nejkratší dobou návratnosti investice. To přinese největší úspory a udrží stabilní produktivitu výroby a skladových operací. Jde například o změny ve výrobě či ve skladech, které se týkají plánování směn, reorganizace layoutů a pracovišť, zkrácení materiálových toků či změny procesů. 

“Nepromarněte cenný čas, kdy “jede” jen část výroby. Využijte toto období k odloženým nebo plánovaným odstávkám provozu za účelem auditu či preventivní údržby. Udělejte si inventuru – zásob, dodavatelů, zdrojů i majetku. A nakonec nezapomínejte ani na své zaměstnance, nenechávejte je sedět doma, ale naopak jim dejte možnost vzdělávání a zvyšování kvalifikace,” radí Tomáš Hladík.

Sledujte data

Krizové období je podle dalšího z řečníků, datového analytika Filipa Vondrušky, jako písek v soukolí. „Do zlepšení Service Level a Forecast Accuracy byť o jeden procentní bod investujeme nemalé prostředky. Teď je všechno prakticky vzhůru nohama,“ vysvětloval.

Koronavirová krize přinesla markantní změny v poptávce. Zatímco většina firem zaznamenala výrazný pokles tržeb a výrobky se jim hromadily ve skladech, třeba farmaceutické firmy hlásily enormní nárůst tržeb a prázdné sklady. To je vidět i na grafu níže, z něhož je patrné, že se nenavyšují jen prodeje, ale mění se i zastoupení produktových kategorií v nákupním košíku. Co ale mají všechny firmy společné, to jsou změny ve výrobě a v leadtimech dodavatelů.

Jak Vondruška upozornil, jen výpadek dodávek z Číny a Itálie znamenal u jedné z firem ohrožení tisíce prodejních položek a potenciálně 30 milionů korun na ušlých tržbách.

Obchodníci by se pak podle něj měli zaměřit na neustálou aktualizaci dat. Například výsledky klasické ABC analýzy provedené na začátku roku v současné situaci přestávají platit. Z naší analýzy, která dělí produkty podle toho, jak jdou na odbyt, je patrné, že 49 procent produktů dostalo v dubnu jinou „známku“ než v lednu. Produkty, po kterých byla poptávka na začátku roku, v průběhu karanténních opatření nikdo nekupoval a naopak.

Konzultant Logio Martin Plajner popsal, jak v současné době pracovat s předpovědí poptávky. Chytré nástroje dokážou i v takovém turbulentním období, jakým je aktuální krize, úspěšně vyhodnocovat pravděpodobný zájem klientů. Jejich algoritmy zpracovávají data prakticky online a na výkyvy v poptávce dokážou zareagovat.

Po krizi není vyhráno

Můžeme pouze doufat, že fáze “Recovery” přijde co nejdříve. Ať už bude toto období ve znamení “návratu k normálu” nebo “resetu”. Pak jde především o to nepromarnit fázi “Přípravy”. Během ní bychom se měli zaměřit na řízení rizik a vytváření opatření, která nám pomůžou překonat krizi budoucí. Ta totiž zcela jistě jednoho dne přijde.

V obou výše uvedených fázích, které nás v následujících měsících čekají, má pro vás Logio bezpočet řešení. Vrhnete se na optimalizaci procesů, skladování, výroby? Zefektivnění nebo rovnou kompletní přenastavení distribuce? Nebo třeba zavedení procesu S&OP? Rádi vám pomůžeme.

Zaujal vás náš webinář a rádi byste se zúčastnili dalšího, který plánujeme? 

Ozvěte se nám 
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.