Dr. Max

Dr. Max: „Abyste mohli klientům zboží prodat, musíte ho mít“


Síť lékáren Dr.Max představuje největší lékárenskou síť v ČR. Provozuje přibližně 370 poboček, což odpovídá 14 % trhu veřejných lékáren. Tržní podíl z hlediska obratu se pohybuje kolem 30 %. Lékárny Dr. Max provozuje společnost Česká lékárna holding, kterou vlastní investiční skupina Penta Investments. Svým zákazníkům nabízí síť lékáren Dr.Max i svou privátní značku, včetně vlastní kosmetické řady Equilibria. Poskytuje preventivní programy a konzultační služby pro vybrané skupiny pacientů (např. kuřáky, diabetiky či astmatiky). V létě 2014 spustila v Rudné u Prahy provoz nové vlastní laboratoře, nejmodernější svého druhu v ČR.

Implementace Planning Wizardu měla několik cílů:

  • Zvýšit dostupnost zboží
  • Optimalizovat zásoby
  • Automatizovat objednávkový systém
  • Centrálně řídit zásoby

Zvýšení dostupnosti zboží

Hlavní funkcí nástroje Planning Wizard je plánování objednávek na základě každodenního sledování nákupního chování zákazníků, díky tomu se v lékárnách Dr.Max velice dobře osvědčil. Pozitivní efekt můžeme pozorovat již nyní. Dostupnost zboží stoupá, a to zejména díky jednotnému systému pro předpověď poptávky a řízení zásob. Zvýšení dostupnosti sice v některých případech provázelo zvýšení skladových zásob, ale na druhou stranu se projevilo růstem spokojenosti klientů a dodatečným obratem (tj. snížením ušlých tržeb). Zásoby nyní více „poslouchají“ obchodní politiku, a to zejména zásluhou Planning Wizardu a jeho předpovědí.

Zvyšování Service Levelu na jednotlivých pobočkách

Optimalizace zásob

Planning Wizard nyní v lékárnách Dr.Max úspěšně nastavuje jak strukturu zboží, tak i jeho množství. Podle provedeného průzkumu dává drtivá většina poboček tuto optimalizaci do souvislosti s fungováním systému Planning Wizard.

„Planning Wizard se pozitivně projevil na růstu dostupnosti a úbytku výpadků, což mělo pozitivní vliv i na tržby.
– Pavel Hoffmann, CFO

Automatizace objednávkového systému

Bylo zcela běžné, že lékárníci trávili objednáváním zboží dvě hodiny denně. Vzhledem k širokému skladovému sortimentu nebylo tímto způsobem možné plánovat objednávky optimálním způsobem. Zboží se muselo doobjednávat a klient na ně musel čekat, anebo volil nákup u konkurence. Po nasazení Planning Wizardu se situace výrazně zjednodušila a lékárníci tak mohou ušetřený čas věnovat péči o klienty. Planning Wizard za ně vyhodnocuje nejrůznější možné faktory, které ovlivňují odběr zboží. Pokud by lékárníci měli tyto faktory vyhodnocovat sami, zabralo by to každé pobočce téměř dvanáct hodin denně. Nyní za ně systém automaticky hlídá všechny položky, připravuje objednávky a předpovídá prodeje.

„Úbytek administrativy s plánováním dodávek postaru měl pozitivní efekt na rozvržení času lékárníků. Časovou úsporu mohou investovat do klientského servisu.
– David Mendl, provozní ředitel

„Úspora času s PW je naprosto nezpochybnitelná. Není třeba si dokola projíždět farmisové karty a hlídat např. sezónní položky. PW za nás hlídá změny úhrady, vystavení, efektivněji zaokrouhluje a nastavuje celofánová balení. A co je podle mě geniální, když je položka kratší dobu ve výpadku, PW si dopočítá prodeje, takže neklesne norma.
– lékárnice Dr. Max

Centrální řízení zásob

Implementace Planning Wizardu usnadnila sjednocení Dr.Maxe a ViaPharmy. Díky propojení s lékárenskou sítí Dr.Max dohlédne distributor léků ViaPharma až na samotný konec dodavatelského řetězce. Díky systému Planning Wizard „vidí“, které položky jdou na odbyt, a přizpůsobuje tomu své skladové zásoby. Celý logistický proces se tak významně urychluje.

Použité metody a služby

Dr. Max

Realizátor projektu:

Riverbit

Hlavní přínosy:

Použité metody a služby

Případové studie