Cerva

Červa – Celý Supply Chain řídíme jedním tlačítkem


ČERVA export import a. s. je velkoobchodním dodavatelem ochranných pracovních pomůcek. Existuje již od roku 1991 a na trhu s OOPP patří mezi silné mezinárodní hráče. Disponuje širokou partnerskou distribuční sítí jak v ČR, tak i v rámci EU. Nabízí mimořádně širokou nabídku produktů s vysokou skladovou dostupností, kterou jí umožňuje nejen široká distribuční síť, ale i centrální sklad. V roce 2014 dosáhla konsolidovaného obratu 3,7 miliardy.

Červa si zakládá na tom, že funguje jako supermarket, tedy pokud přijde zákazník, dostane zboží, které potřebuje. Cílem naší spolupráce bylo zvýšit dostupnost zboží, zejména A položek, zrychlit obrátku zásob, optimalizovat jejich strukturu a eliminovat chyby nákupčích. Od nasazení systému Planning Wizardu se rovněž očekávalo zlepšení zastupitelnosti jednotlivých osob. A jak dodává ředitel nákupu a člen dozorčí rady Vladimír Chára: „Všechno probíhalo podle plánu.“

Projekt jsme spustili na začátku roku 2014. Abychom se dostali k důležitým datům, museli jsme nejprve připravit napojení Planning Wizardu na SAP a vytvořit univerzální můstek. Vedlejší pozitivní efekt tohoto propojení a nasazení Planning Wizardu bylo pročištění většiny dat na straně zákazníka.

Obchod s Čínou běží hladce

Jeden z problémů, který řešíme ve společnosti Červa, se týká dlouhých lhůt dodání z Číny. Sto dvacet až sto čtyřicet dní je běžná čekací doba. Zimní zboží je vzhledem ke specifickým podmínkám možné objednávat pouze dva měsíce v roce atd. Situaci komplikují i jiné svátky, jako například posuvný čínský nový rok, kdy se veškerý obchod zastaví. Vytvořili jsme tedy v Planning Wizardu aktualizovaný čínský kalendář, který všechny svátky hlídá a přizpůsobuje jim objednávky. Nákupčí už na ně tím pádem nemusí myslet.

Obchod s Čínou je specifický i v tom, že objednáváte velké množství zboží a dodavatelé vám posílají to, co mají zrovna vyrobeno. Někdy vám zahltí sklad, jindy naopak dodají zboží pozdě. Planning Wizard nyní s velkým časovým předstihem hlásí, kdy, jaké zboží a jaké množství je třeba objednat, aby měl dodavatel dostatek času zboží připravit a včas ho nalodit. V Červě se nyní mohou spolehnout na to, že při objednávce neudělají chybu.

„Planning Wizard splnil přesně to, co jsme očekávali. Zvýšil dostupnost zboží a zlepšil nahraditelnost jednotlivých osob.
– Vladimír Chára, ředitel nákupu

Co je v systému, nemusí být v hlavě

Nákupčí běžně pročítali sáhodlouhé tabulky dat a rozhodovali se pocitově. Když někdo odešel nebo onemocněl, nastal problém, protože chyběly jeho znalosti a zkušenosti s daným dodavatelem. V současné době je většina informací uložena v systému, nikoliv v hlavách jednotlivců. Objednávky jsou přesné a zastupitelnost nákupčích mnohem jednodušší. Díky Planning Wizardu jsou sjednoceny procesy a postupy nákupčích a informace jsou zpracovány jednotně. Výstupy jsou společné a rozumí jim každý.

„Už nemusíme miliónkrát dosazovat data do excelovské tabulky. Planning Wizard nám je dodá na jedno stisknutí. Objednávky navrhuje pravidelně každý týden, takže naše reakční doba na požadavky zákazníků je mnohem rychlejší.
– Vladimír Chára, ředitel nákupu

Usnadnili jsme mezinárodní distribuci

Díky přechodu na jednotný systém jsme umožnili sjednotit pravidla a procesy mezinárodní distribuce. Návrhy respektující všechna byznys pravidla jsou nyní uživatelům k dispozici každé ráno. Tento přístup také umožňuje snadné a okamžité implementování nových byznys pravidel do celého mezinárodního zásobovacího řetězce.

Společnost Červa se v další fázi rozhodla zapojit do Planning Wizardu i pobočky, které nepoužívají řešení společnosti SAP. Díky univerzálnímu datovému můstku tak dochází k napojení dalších pěti ERP systémů používaných ve skupině.

Snížení pracnosti controllingu

Nasazení Planning Wizard se pozitivně projevilo i v přenastavení controllingu. Dříve se KPI vyhodnocovalo ručně převody dat z Excelu do Excelu. Dnes získávají v Červě data přímo z Planning Wizardu a na základě jeho pravidelných reportů vyhodnocují práci nákupčích. Vybrané reporty se zasílají pravidelně na emaily controllingu i samotným pobočkám.

Třešnička na dortu - stěhování centrály

Při stěhování centrály do nového skladu byla pomoc Planning Wizardu nečekaná, ale o to významnější. Vyřešili jsme problém, jak odskladnit centrálu a zároveň na ní ponechat dostatečné množství zboží, aby z ní bylo možné před samotným stěhováním i nadále prodávat a udržet nastavený vysoký zákaznický servis dostupnosti zboží. Dále bylo důležité připravit návrh většího naskladnění skladu Ostrava, který v době stěhování vykrýval veškeré české zákazníky. Díky Planning Wizardu, jeho předpovědi prodejů na červen, kdy nastalo stěhování, a podpoře konzultantů Logia proběhlo všechno bez problémů, i když se jednalo o velmi specifický a náročný problém, který by šel vyřešit ručně jen s velkým úsilím.

„Přístup Logia je zcela určitě nadprůměrný. Dávám mu plný počet bodů.
– Vladimír Chára, ředitel nákupu

Planning Wizard funguje i jako komunikační nástroj jednotlivých oddělení

V současné době probíhá konsolidace poboček. Celkem už existuje dvacet aktivních uživatelů Planning Wizardu, kterým podstatně šetří čas a mohou se tedy věnovat dalším činnostem.

Postupně integrujeme všechny zahraniční pobočky

Obchodní ředitel Petr Horák chystá připojit do Planning Wizardu i všechny zahraniční pobočky (v Dánsku, Turecku, Rumunsku, Beneluxu a dalších zemích). Poprvé se tak Planning Wizard připojí k více než deseti různým ERP systémům pomocí jednoho univerzálního rozhraní. V Červě tak dohlédnou na všechny prodeje a zásoby celé skupiny, což se zásadně projeví v tržbách.

„S Planning Wizardem jsme si nekoupili Mercedes. Koupili jsme si rovnou Ferrari.
– Vladimír Chára, ředitel nákupu

Použité metody a služby

Červa

Hlavní přínosy:

  • Zvýšení dostupnosti zboží, zejména A položek
  • Zvýšení kontroly nákupního procesu
  • Výrazné zjednodušení procesu nákupu a jeho standardizace
  • Zastupitelnost nákupčích - nákup již není závislý na jednotlivých lidech - všichni nakupují stejným způsobem
  • Propojení jednotlivých oddělení
  • Rychlá implementace business pravidel v zásobovacím řetězci

Použité metody a služby

Případové studie