SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Společnost Logio vznikla v roce 2004 a během několika let pronikla mezi přední firmy věnující se optimalizaci logistických řetězců. Její experti se zaměřují především na práci s daty, při jejichž zpracování využívají vlastní software, matematické algoritmy a umělou inteligenci. O její současné nabídce jsme hovořili s Janem Jírovcem, partnerem ve společnosti Logio.
Velmi kladnou. V posledních letech jsme „přerostli“ místní trh a ohlížíme se po možnostech, jak dobře exportovat naše znalosti a softwary do světa.
Od roku 2004 vyvíjíme softwarový nástroj pro řízení zásob a úspěšně jsme jej nasadili u klíčových retailových a výrobních firem v regionu. V posledních letech jsme investovali nejen do AI technologie uvnitř, ale zároveň do zjednodušení nástroje tak, aby jej mohli implementovat partneři. Náš cíl je tedy najít partnery v pečlivě vybraných částech světa a agenda Ministerstva průmyslu a obchodu ČR s názvem City For The Future s námi velmi rezonuje. S předními českými firmami tedy prezentujeme naše softwarové řešení jako nástroj pro optimální plánování dodavatelských řetězců v „chytrých“ městech bez zbytečného plýtvání a najetých kilometrů.
V regionu jsme tedy uspořádali několik debat o našem zastoupení pro obchodní a implementační aktivity ve zdejším retailu a výrobě.
Dále jsme otevřeli dvě příležitosti pro naše konzultační činnosti, zejména v oblasti plánování údržby a řízení náhradních dílů v tamním rozvinutém zpracovatelském a výrobním průmyslu. Vyvážet z ČR služby tohoto typu je znatelně složitější než licence, ale první reakce jsou povzbudivé.
Každopádně za pořádání podnikatelské mise a propojování s místními podnikateli patří všem organizátorům z MPO od nás velký dík.
Před 17 lety setkáním současných společníků a následným sloučením všech aktivit. Jsme unikátním spojením datově orientovaného konzultačního byznysu a softwarové podpory plánování a řízení dodavatelských řetězců.
Za dlouhé roky podnikání v dodavatelských řetězcích vznikla unikátní softwarová i konzultační řešení pro naše zákazníky např. Plzeňský Prazdroj, Škoda Auto, Dr.Max či Albert.
Dnes zaměstnáváme 70 lidí v oblasti konzultačních služeb pro dodavatelské řetězce. Tito lidé pro zákazníky umí navrhnout optimální distribuční model – od velkého konceptu až po poslední detail ve skladu. Rozhodující je pro nás dlouholetá zkušenost a znalost aktuálních technologií. V současnosti týmem hýbou zejména projekty v automatizaci logistiky našich zákazníků, řídíme několik projektů plně automatizovaných skladů najednou. Vzhledem k dramatické proměně dodavatelských řetězců v posledních letech, jsme u opravdu zajímavých projektů, které mění svět kolem nás.
Dalších 90 lidí zaměstnáváme v softwarové oblasti, kde vyvíjíme specializované softwary pro forecasting a řízení zásob, cenotvorbu a plánování dodavatelských řetězců.
Posláním našich nástrojů je obecně zvýšit dostupnost zboží směrem k zákazníkům, optimalizovat obrátku a předvídatelnost v celém dodavatelském řetězci, správně stanovit prodejní cenu.
Snažíme se pokrýt vše od plánování výroby až po vratky obalů. Obecně vše, co se schovává pod označením „supply chain management“. V Logio totiž věříme, že skutečný přínos se dá dosáhnout pouze dobrým navržením celého toku. Stokrát můžeme optimalizovat drobnosti, ale bez pohledu shora to budou vždy jen drobné inovace s několika procenty přínosů.
Pro naše zákazníky tedy pomáháme vytipovat – v našem případě vypočítat správné lokality pro výstavbu výroby nebo skladů, určit strategii přepravy od zahraniční až po poslední míli. To, co nás odlišuje od konkurentů, je míra zkušeností a nástroje pro modelování scénářů. Správná distribuční strategie je vždy o multikriteriálním vyhodnocení a zavírání nevhodných cest. S mnoha projekty jsme si vyvinuli interní nástroje, ve kterých dokážeme hodnotit tisíce řešení, a pak se správně rozhodnout. Naše SW nástroje pak pomohou s prosazením strategie v taktické a operativní úrovni. Zároveň jsme výhradním implementátorem softwaru Roadnet Transportation Suite na českém trhu.
Fenoménem dodavatelských řetězců je v současné době nejistota a vysoké přepravní a produkční náklady. Nepředvídatelnost teď všechny v oboru opravdu zaměstnává.
Pro dobré fungování našich firem potřebujeme alespoň nějakou minimální schopnost plánovat. Bohužel proměnných je nyní tolik, že k návratu do „zaběhnutých kolejí“ jednoduše nemůže dojít.
A nebylo by to dobré ani pro nás. Situace nás nutí změnit obvyklé způsoby, jak děláme byznys. Pro mnoho firem (rozhodně ne pro všechny) už se nebude vyplácet import z nespolehlivé a stále dražší Asie. Zároveň výkyvy v cenách energií zahýbou klíčovými parametry místní produkce. Tento mix zaručuje proměnlivou dobu a vyhrávat budou ti, kteří dokážou rychle reagovat na změny. Předpokladem jakékoliv reakce na změny je chápat její povahu, a to nám umožňují data. Potřebujeme tedy mít pod kontrolou svoje firmy z pohledu dat o celém dodavatelském řetězci a pak můžeme dělat „dobré“ změny.
Ceny energií a práce v Evropě tlačí čím dál více firem do automatizace v oblasti logistiky a pokrok skladových technologií tomu jen nahrává.
Logio tedy zažívá raketový růst plánování nových distribučních modelů a automatizačních projektů napříč všemi obory.
Jedinou jistotou v logistice je teď změna, na klidné časy můžeme, myslím, na delší dobu zapomenout.
Článek byl připraven redakcí časopisu Dopravní noviny.
Jan Jirovec, partner ve společnosti Patero
Jan Jirovec je spolumajitelem několika technologických a konzultačních společností v rámci skupiny Patero. Mezi nejvýznamnější společnosti v rámci skupiny patří naše Logio, které má ve svém poslání zlepšovat fungování dodavatelských řetězců. Další zajímavé firmy jsou např. Yieldigo, které pomocí AI optimalizuje prodejní ceny nebo Shipvio, které zjednodušuje obchodování a zefektivňuje přepravu ve světě.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.