SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Je červen roku 2022 a nám se v hlavě rodí myšlenka prvního většího vzdělávacího programu pro programátory. Co nás k tomu tehdy vedlo a jak vypadá program dnes?
Logio v té době procházelo výraznější transformací a náš tehdejší zhruba 30členný programátorský tým se začal dělit na mikrotýmy. Jelikož nabírání teamleaderů z venku za nás nebyla preferovaná varianta, rozhodli jsme se nabídnou tuto novou roli našim stávajícím zaměstnancům a udělat z nich teamleadery. No, mohli bychom si v tu chvíli říct: „Fajn, ať se s tím kluci a holky poperou, jak nejlépe umí a odkoukají co nejvíce od stávajících manažerů.“ To by ale bylo málo. Místo toho jsme si řekli: „Bude to odkoukávání stačit a nemůžeme je podpořit i nějakým jiným způsobem?“
A proto vznikl program LogioLeaders. Desetiměsíční vzdělávací program, jehož cílem je kromě podpory programátorů v nové roli také upevnění jejich vztahu k firmě a vytvoření bezpečného prostoru, kde mezi sebou můžeme sdílet zkušenosti, úspěchy i fuck-upy. Slibovali jsme si od toho nejen proškolení téhle nové party, vyzkoušení konkrétních metod a technik v praxi, ale také lepší poznání sebe sama a stmelení celé skupinky.
Jelikož jsme si celý obsah tvořili sami, vybrali jsme si na začátek pět pro nás stěžejních témat a každému z nich věnovali jeden workshop, který se konal vždy jednou za dva měsíce.
Celý program započal vstupní diagnostikou všech členů, ve které si každý zmapoval své silné a slabé stránky. Navázali jsme diskusí na téma, jak se vůbec správný leader pozná, jak to vypadá, když nevytváří bezpečné prostředí, a jak si naopak důvěru v týmu vybudovat. O dva měsíce později jsme pokračovali trénováním naslouchání a zpětné vazby. Věděli jste, že metoda sendviče* už dávno není v kurzu a že umět ve správný moment mlčet a naslouchat je docela umění? My už to víme. 🙂
Dobrého leadera poznáte podle toho, že je empatický a zároveň umí své kolegy motivovat. Proto jsme jeden den věnovali kreslení emočních map, procházeli jsme způsoby motivace a bavili se o svých potřebách i potřebách lidí v týmu. Na čtvrtém setkání jsme trochu otočili a místo lidí a potřeb jsme zkoumali metodiky agilního řízení a to, jak nám mohou pomoc v každodenní praxi.
Po osmi společných měsících jsme tak zvládli oblast budování důvěry, empatie, naslouchání a poskytování zpětné vazby. Začali jsme se orientovat v pojmech, jako je grooming, scrum master nebo user stories a chybělo nám jediné – umět efektivně plánovat svůj čas. V tom nám pomohl poslední workshop, díky kterému víme např. jak pracovat s inboxem, co jsou to paměťové paláce nebo jak je v time-managementu důležitá denní rutina.
* metoda sendviče spočívá ve vložení kritické (negativní) informace mezi dvě pozitivní, což vytváří pomyslný sendvič
Jasně, na workshopech jsme si toho hodně vyzkoušeli mezi sebou, odcházeli jsme s hlavou i sešitem plným myšlenek, ale jak se říká: „Praxe je nejlepší učitelka.“ I proto jsme se začali pravidelně scházet mezi jednotlivými workshopy, sdíleli si konkrétní situace z práce a to, jak se nám povedlo využít nebo nevyužít to, co jsme se naučili.
S odstupem času jako firma vnímáme, že to rozhodně byla užitečná investice. Pro příště bychom možná na některá témata vyhradili více času nebo zahrnuli více praktických cvičení. I tak to ale byl skvělý odrazový můstek pro naši novou společnou cestu.
O tom se můžete sami přesvědčit v komentářích, které nám účastníci vyplnili do zpětné vazby 🙂
„Jsem vděčný, že jsem se tohoto programu mohl zúčastnit. Přineslo mi to spoustu nových poznatků o tom, jak se zlepšit, jak zlepšit práci v týmu, jak lépe organizovat a řídit práci nebo jak lépe vycházet s kolegy.“
— Tomáš Švehla
„Program mi nejenže poskytl hodnotné znalostí a dovednosti v oblasti vedení a rozvoje týmu, ale také mi umožnil navázat cenná přátelství a sítě s dalšími účastníky programu. Byla to skvělá příležitost sdílet zkušenosti, učit se od sebe navzájem a budovat silné profesní vztahy.“
— Pepa Měřínský
„Paměťové paláce fakt fungují (používám i mimo práci). Do údolí smrti jsem soustřeďoval náročnou práci, stačilo prohodit náročnou práci a administrativu a hned toho stíhám víc.“
— Ondra Gregárek
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.