logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Toto léto bude jiné…
22. 6. 2020
Categories
  • Blog
  • Inspirace
  • Příklady z praxe
Tags
  • rozhovor
  • tipy

Toto léto bude jiné…

22 června, 2020

Tome, čím dál častěji můžeme ve firmách slyšet spojení „business continuity“ a „řízení rizik“. Proč jsou tyto termíny v současné situaci tak aktuální? 

Rok 2008, kdy nás zasáhla poslední globální ekonomická krize, si pamatujeme ještě velmi dobře. Stejně tak si dobře pamatujeme, jak výrobci snižovali své rozpočty na údržbu. Jak se ti stejní výrobci snažili vyrovnat s poptávkou poté, co se objemy výroby vrátily na normální úroveň nebo dokonce vyšší, když krizové období pominulo. Z toho plyne jasné ponaučení. Škrtání v rozpočtu údržby si jen půjčuje peníze z budoucnosti. Možná to funguje dobře teď, příští měsíc nebo dokonce několik let. Po nějaké době ale přinese tento deficit svoji daň v podobě špatné OEE (poměr mezi produktivním časem a prostoji), zvyšování výpadků ve výrobě, vážnějších poruch nebo dokonce nehod.

Business continuity by se dalo přeložit jako udržitelnost podnikání. Představuje permanentní a nikdy nekončící proces, kterým firma ve svém životě opakovaně prochází. Má pět fází:

Na “pomyslném” začátku je reakce na blížící se krizi. Následuje boj o přežití, kdy se firma snaží soustředit zejména na Cash Flow. V dalším období se přizpůsobí dané situaci (fáze adaptace), aby se následně vrátila do běžného módu (recovery). Poslední fází je příprava na budoucí krizi. Délka jednotlivých úseků může být různá. Záleží na tom, jakého je krize rozsahu a jak rychlý je nástup.

Přibližme si tedy fázi reakce na blížící se krizi. Tu si firmy odžily už v prvním kvartále letošního roku. Co je pro ni charakteristické?

Přesně tak, asijské výrobce zasáhla již v lednu, evropské nebo americké společnosti v březnu nebo dubnu. Reagovat v cyklu business continuity znamená navrhnout okamžitá opatření, která zabrání největším škodám. Nejdůležitějším okamžikem ovšem je, abychom si uvědomili, že situace skutečně nastala a že musíme bojovat – reagovat. Ohlédněte se a přemýšlejte. Kdy jsme si přesně uvědomili, že COVID-19 je tady? A že ovlivní náš život? Naše podnikání? Ačkoli scénář globální pandemie byl dobře znám a popsán, nebyli jsme ochotni se na to připravit. Když už to přišlo, nedokázali jsme si připustit, že se to opravdu stalo. Nebo alespoň někteří z nás. Toto zpoždění může vést k panice a hysterii, jak jsme také v některých případech pozorovali.

Po této fázi “prozření” tedy začala většina firem bojovat o přežití?

Pro mnohé to byl hlavně boj o cash-flow. Výrobci museli a stále musí dodržovat určitá karanténní opatření, která vedla k omezení využití lidských zdrojů a ztrátě výrobní kapacity. Navíc docházelo i k přerušení dodavatelských řetězců. Dodavatelé nebyli schopni dodávat materiál pro výrobu. A nakonec se propadla i poptávka koncových spotřebitelů v určitých kategoriích zboží. Pro mnoho společností to byl smrtící koktejl. Snadno se tak může stát, že na účtech nebude dostatek peněz na provoz. Pak jde o to, v jaké fázi riziko odhalíte a jak jste schopni ho řešit.

Dejme tomu, že i tuto fázi přežijeme. Máme tedy vyhráno?

Ještě ne. Pokud přežijeme, musíme se přizpůsobit. Tím myslím zejména využít příležitosti. Pro mnohé bylo zpomalení nebo úplné zastavení výroby jedinečnou příležitostí udělat si pořádek a nebo realizovat to, na co dříve nebyl čas. Ať už to byly odstávky výroby, zanedbaná preventivní údržba, optimalizace procesů preventivní a prediktivní údržby, odložené investice, úklid nebo změny ve výrobních layoutech. Je zřejmé, že pro tyto aktivity potřebujete peníze, tedy rezervy, které můžeme utratit v těžkých dobách. Jinými slovy, společnosti, které během dobrých časů nevytvořily dostatek rezerv, tuto příležitost nyní ztrácí.

Po adaptaci se věci začnou vracet k normálu. Nebo ne? 

Kvůli pandemii coronaviru se změnilo mnoho věcí. Proto se bude jednat spíše o reset než návrat k normálu. Zvykli jsme si na práci z domova, rychle jsme přijali nové technologie a lidé, naši zákazníci, změnili razantně své chování. Také mnoho dodavatelů, na které se spoléháme, může do té doby zkrachovat. Proto ve fázi recovery budeme muset přehodnotit a změnit naše dřívější procesy a strategie, včetně obchodních cílů.

Kterou fázi tedy v rámci cyklu hodnotíš jako nejdůležitější?

Jak už jsem zmínil v úvodu, je to poslední fáze cyklu, fáze přípravy. Čas, kdy se připravujeme na další, těžší časy. Ať už je to krize nebo nějaká katastrofa. A můžeme si být jisti, že se historie bude opakovat, a je tedy jen otázka času, kdy tyto těžší časy přijdou. Další vlna pandemie koronavirů, další hospodářská deprese, změny klimatu, terorismus nebo válka jakéhokoli druhu. Přípravná fáze zahrnuje řízení rizik, tedy identifikaci možných rizik, vyhodnocení jejich dopadů a pravděpodobností a návrh opatření vedoucí k jejich zmírnění. Zároveň vytváříme finančních rezervy, které budeme čerpat v období adaptace.

Co bys doporučil našim zákazníkům na závěr?

Krizi kolem koronaviru skvěle komentoval Rahm Emanuel, ředitel kanceláře Bílého domu prezidenta Baracka Obamy: „Nikdy nedovolte, aby se krize promarnila“. Využijte příležitosti a rezervy, které jste si dříve vytvořili. Čeká nás období koncepčních změn, které je potřeba využít efektivně!

Ing. Tomáš Hladík, M.Sc., Ph.D. je ve společnosti Logio už 15 let, během kterých vedl projekty pro klienty v oboru chemie a petrochemie, energetiky, automotive, FMCG i farmacie. Je specialistou na logistiku a dodavatelské řetězce, údržbu a asset management, řízení náhradních dílů, dynamickou simulaci výrobních a logistických systémů a mapování hodnotových toků. Je členem předsednictva České společnosti pro údržbu (ČSPÚ) a zároveň delegátem ve Valné hromadě European Federation of National Maintenance Societies (EFNMS). K tomu všemu je stále aktivním přednášejícím na České Zemědělské Univerzitě v Praze.

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.