SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Obvyklým motivem k automatizaci bývá optimalizace využití skladových prostor, stárnutí populace a dostupnost pracovních sil, zvýšení průchodnosti skladu, eliminace chybovosti nebo individualizace a digitalizace. Pokud je toto i váš případ a rozhodujete se pro tak významnou změnu, jakou je právě automatizace, bude spolupráce s odborníky v tomto oboru nezbytná. Automatizace je složitým a komplexním projektem, který vyžaduje nemalé úsilí na straně zaměstnanců společnosti, jejího vedení a často i expertního týmu konzultantů. Úspěšné zvládnutí může mít svá úskalí, a Jan Žižka, expert v oblasti automatizace logistických procesů ze společnosti Logio sestavil 7 tipů, jak automatizaci úspěšně zvládnout.
Nejprve je důležité analyzovat stávající procesy a získat dostatečný přehled o stavu, v jakém se vaše logistika nachází. Ze získaných dat odhalíte neefektivity, které je potřeba v budoucím stavu odstranit, a zjistíte, které procesy či struktury můžete optimalizovat. Automatizace nemusí být vždy nutným, resp. tím nejlepším řešením dané oblasti. Buďte na to připraveni, a pokud se neprokáže jednoznačný přínos konkrétního projektu, tak ho můžete uložit pro vhodnější dobu nebo zcela shodit ze stolu.
Do automatizace je vhodné se pustit jen s dobře zpracovaným business case. V něm nesmí chybět komplexní rozpočet. Pořízení samotné technologie může tvořit jen zhruba polovinu nákladů. Zbývající část obvykle tvoří přidružené náklady, jako například stavební připravenost (vč. požární bezpečnosti), IT integrace, údržba, náklady spojené s konzultacemi a poradenstvím a podobně. Nesmíte zapomenout i na náklady spojené s řešením přechodného období během výstavby. Součástí přípravy projektu by mělo být vytvoření jasného zadání pro potenciální dodavatele a nastavení hodnotících kritérií, přičemž cena by neměla být hlavním rozhodovacím parametrem.
Projekty automatizace jsou často dlouhodobé a vyžadují silného projektového manažera a jeho full time nasazení. Také je důležité, aby všechna oddělení společnosti, kterých se bude automatizace přímo týkat, byla do projektu zapojena již v přípravných fázích. Ostatně, správná interní komunikace uvnitř společnosti je důležitým předpokladem pro hladký průběh celého projektu. Pokud by celý tým nebyl s projektem patřičně seznámen, mohlo by dojít ke zpomalení implementace projektu a někteří členové týmu by z různých důvodů mohli proces i blokovat, což by vedlo k průtahům a vícenákladům.
Může se také stát, že firma nebude mít určitý druh specialistů k dispozici, a pak bude nutné zvážit outsourcing daných prací nebo včas hledat na trhu vhodného nového pracovníka.
Ukončením výstavby to ale nekončí. S prvním vykonaným automatickým pohybem bude také nutné zajistit údržbu. Zvolení správného formátu údržby a detailní zaškolení obsluhy zajistí, aby po odchodu projektového týmu nevznikla mezera ve znalostech.
Při realizaci strategicky významného projektu mějte naplánované, jak sklad, případně jiný automatizovaný provoz, bude růst v průběhu času. Tyto typy projektů jsou mnohdy náročné na vstupní investice. Je proto vhodné vzít v potaz výhled růstu společnosti, respektive požadavky na budoucí skladovou kapacitu (nebo jiný klíčový ukazatel, například požadovaný průtok skladu) a projekt připravit v několika odpovídajících fázích. Jinými slovy, v první fázi postavit sklad o určité kapacitě (či průtoku) s možným rozšířením skladu ve fázi další. A na toto správně připravit i samotnou technologii.
Každý projekt nese svá rizika. S těmito riziky je nutné v rámci celého projektu pracovat – pojmenovat je, analyzovat a připravit adekvátní nápravná opatření. Také by nebylo správné očekávat, že automatizovaná technologie bude vždy funkční. Dostupnost automatizace, stejně tak jako konvenční techniky, není stoprocentní a je potřeba počítat i s výpadky. Podle toho, jak je samotné zařízení kritické pro návazné procesy společnosti, může být nezbytné vytvořit nouzové koncepty, které zabezpečí zachování provozu a pomohou v případě nepříznivého vývoje událostí minimalizovat případné škody a uspíší návrat k normálu.
Nedílnou součástí celého projektu je i provedení příslušného testování, na kterém se určitě nevyplatí šetřit s časem. Samotné spuštění automatizace bývá obvykle výkonově škálováno tak, aby byl zaručen hladký náběh do ostrého provozu.
Při přípravě automatické technologie je třeba se zaměřit na procesy, které předcházejí a navazují na automatizaci. Také je vhodné věnovat pozornost nejen procesům vlastním, ale i procesům u svých dodavatelů. Například přimět dodavatele změnit balení, případně označení zboží/materiálu (etiket) tak, aby ho snadno a bez úprav mohla zpracovávat automatizovaná technologie.
Projekty automatizace by neměly být poháněny pouze pocitem, že automatizace je v dnešní době trendy, důležité je mít takové projekty datově podložené. Pokud váš byznys není tzv. data-based, což se i v dnešní době stále děje, je potřeba začít klíčové ukazatele včas sledovat a sbírat data, která je později možné analyzovat a využít pro správné naplánování projektu.
S projektem je dobré začít včas. Máte před sebou prvotní analýzu (případně tvorbu studie proveditelnosti), přípravu a obhajobu budgetu, přípravu technického zadání, samotné výběrové řízení, mnohdy časově náročné interní procesy oddělení nákupu, či přípravu smluvního ujednání. Na těchto aktivitách strávíte i jeden celý rok, a to se ještě ani nekoplo do země. Ať už obrazně, či doslova.
Poté přichází na řadu samotná realizace, na kterou musíme počítat v případě složitějších projektů pro AS/RS až 18 měsíců, a to nepočítáme stavební projekt v případě, že AS/RS projekt instalujete do nově stavěné haly.
Celý proces automatizace samozřejmě nelze shrnout do sedmi stručných bodů a je tak nanejvýš vhodné vybrat si správné partnery ke spolupráci, kteří mají v dané oblasti zkušenosti. S nimi se vydejte na referenční návštěvy, nechte si představit dostupné technologie vhodné pro váš provoz a porozumějte celému příběhu implementace.
Text byl připraven pro www.cysnews.cz.
Autorem článku je Honza Žižka, konzultant společnosti Logio, který pracuje ve společnosti Logio 8 let, během kterých vedl projekty nejen pro zákazníky v oboru automotive, ale také ve zpracovatelském průmyslu. Ve své práci se zaměřuje zejména na optimalizace výrobních a logistických procesů a automatizaci logistiky. Jeho specializací je tvorba logistických konceptů s využitím automatických a robotických technologií.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Home office. Někteří ho milují, jiní se ho děsí. Pracovat z domova přináší spoustu výhod a svobod, ale taky zodpovědnosti.
Pojďme si připomenout ty nejlepší akce v Logio za rok 2023.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.