logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Přijdou další výpadky v zásobování, firmy by si měly hledat evropské dodavatele
2. 7. 2020
Categories
  • Blog
  • Forecasting
  • Inspirace
Tags
  • covid
  • supply chain

Přijdou další výpadky v zásobování, firmy by si měly hledat evropské dodavatele

2 července, 2020

V Evropě pomalu opadává napětí, které způsobil příchod koronavirové krize. Ta dramaticky narušila celé dodavatelské řetězce. Pandemie se ale může vrátit v další vlně, globální obchod navíc brzdí i jiné hrozby jako klimatické změny nebo obchodní války. Velké výkyvy s tím spojené přitom přežijí nejlépe firmy, které umí rychle reagovat na náhlé změny. V tom ale řadě podniků brání to, že v jejich skladech a obchodech je zbytečně mnoho „ležáků“ – zboží, které se příliš neprodává. „Výhodnější je zmenšit sklady, zúžit počet položek a dívat se na to, co zákazník opravdu chce. Podstatou je neumožnit nakupujícímu, aby si vybíral ze 150 kusů, ale třeba jen z 50, to mu pořád bude stačit,“ říká Tomáš Formánek, odborník na řízení dodavatelských řetězců ze společnosti Logio.

Kvůli pandemii došlo po celém světě k omezení výroby i prodejů a k narušení dodavatelských řetězců. Co mají firmy udělat, aby se v budoucnu zabezpečily proti podobným krizím?

Před pár lety přišla poradenská firma Gartner s teorií o bimodální strategii dodavatelských řetězců. Ty dva způsoby se označují jako samuraj a nindža. Samuraj je dodavatelský řetězec pod kontrolou, tlačí na nízké náklady, ale zároveň není připravený na velké výkyvy. Naopak nindža je superagilní přístup, který je sice dražší na jednotku, ale zároveň je připravený na změny, takže dobře vstřebá výkyvy. Nindža je dnes založený na digitalizaci, na on-line propojení se všemi obchodními partnery, takže když potřebujete třeba zvýšit prodeje, dodavatelé a dopravci o tom hned vědí a dají vám své kapacity. Tohle samuraj tak dobře neumí.

Takže teď přijde čas nindžů?

Přesně tak – nindžové mají rozhodně větší šanci na přežití v takových dobách, jako je ta dnešní.

Co znamená v této souvislosti „agilní přístup“?

Dám příklad: představte si, že jste firma, která má ohromný sklad a síť vlastních prodejen. Všechny budovy jsou plné po strop, v regálech je široká nabídka zboží a zásoby do skladu objednáváte na delší periodu. Přesto každý den zásobujete své pobočky, ale zároveň tam nic moc nevozíte, protože prodejny jsou plné a za den toho tolik neprodají. Třeba některé řetězce dnes zavážejí zboží i třikrát denně.
Doporučil bych snížit množství druhů zboží na skladu, prodloužit periodu zavážení prodejen a vozit to chytřeji, tedy když je to opravdu potřeba, protože převoz zboží na finální místo prodeje je nejdražší část přepravy. V datech našich klientů vidíme, že spousta z nich má na prodejnách nesmysly, které už nikdy nevyprodá. Zároveň nemají odvahu odvézt to zpátky, protože tím by se vymazal zisk z prodeje tohoto zboží. Podstatou je držet štíhlé prodejny, respektive neumožnit nakupujícímu, aby si vybíral ze 150 kusů, ale třeba jen z 50, to mu pořád bude stačit. Neprodané výrobky by se také měly rychle stahovat zpátky. Obchodníci se ale bojí, že zákazník uvidí poloprázdný regál. No a co, tak ho chvíli uvidí a rychle se to zase zaplní jiným zbožím.

Říkáte ale, že přístup nindža je dražší. Jak se tedy vyplatí?

Může být dražší a mít větší logistické náklady na jednotku zboží, ale zároveň je agilnější, rychlejší a má větší kapacitu. Když se oseká množství výrobků, které firma prodává, nebude potřebovat tak velké sklady a tolik nákladních aut, takže se tento přístup ve finále vyplatí.

Obchodníci se dnes hodně přizpůsobují přání zákazníků, zboží se nabízí v mnoha variantách, a proto musí výrobci držet velké zásoby dílů a prodejci zase hotového zboží. Jak z toho ven?

Tak to ale být nemusí. Vyspělé severské státy třeba takový výběr nemají. Přesto jsou na tom ekonomicky dobře. Jejich spotřebitelé jsou na tento přístup zvyklí. U nás ale nemá strohost takovou tradici jako ve Skandinávii. Naopak prodejci se v rámci marketingu předhánějí, kdo má širší nabídku zboží. Myslím si, že zvlášť dnes je doba, kdy by se měl marketing umírnit. Málokdo je připravený na to, že nebude mít dva měsíce žádné příjmy, proto je potřeba dobře zvážit, co je opravdu důležité.

Jak jde dohromady být agilní, zmenšovat množství zásob, a zároveň být schopný reagovat na výpadky, což znamená, že musím mít i nějaké zásoby zboží nebo dílů navíc pro případ nouze?

Ukázal bych to na rozdílu mezi Toyotou a Volkswagenem. Toyota, nebo obecně japonské automobilky, nenabízí příliš variant, ze kterých si můžete vybírat. Drží málo zásob, díly do výroby dodává just-in-time, takže když se něco změní, nedělá jí problémy se tomu přizpůsobit. Na druhou stranu u Volkswagenu, a obecně u evropských aut, si můžete vybrat z obrovského množství variant. Prakticky „nevyrobí“ dva stejné kusy. Ale jakmile se udělá velká změna, dlouhou dobu starší projekty dojíždějí, protože mají větší zásoby výrazně rozmanitějších dílů. Čím víc zásob budete mít, tím větší průšvihy vzniknou. Jde o to, odstranit z výrobního nebo prodejního portfolia zbytečnosti, které držíme a doposud nikdy jsme nebyli schopní se jich zbavit. Výhodnější je zmenšit sklady, zúžit počet položek, dívat se na to, co zákazník opravdu chce, a být připraven reagovat na změny v poptávce výrazně rychleji, než bývalo obvyklé.

Když ale dojde k výpadkům dodavatelů, třeba z východní Asie, a na skladě nejsou zásoby dílů, tak se výroba zastaví…

Odebírat velkou část produktů v Číně není dlouhodobě udržitelná strategie. Taháme k nám zboží nesmyslně z celého světa nebo jej převážíme ze země do země a pak zase zpátky. Tato krize nám říká, ať takové plýtvání snížíme. Také je důležité mít alternativní dodavatele. Klidně ať je dál část z nich v Číně, ale firmy by si měly hledat cestu k evropským nebo tuzemským dodavatelům, aby se připravily na další výpadky. Nemyslím si, že je všechno za námi, spíš je to jen první kontakt s krizí. Jakmile se to bude řetězit se suchem a dalšími hrozbami, teprve to začne být „zajímavé“.

Jak se změní kvůli koronavirové krizi nákladní přeprava?

Letecká nákladní doprava se vždycky využívala hlavně na urgentní dodávky. Teď se to ještě víc přikloní k expresní přepravě a omezí se spíš na výjimečné situace.

 
autor: Radek Novotný
zdroj: týdeník Ekonom

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.