logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Odstávky jako příležitost ke změně
30. 12. 2021
Categories
  • Blog
  • Byznys
  • Optimalizace
Tags
  • logistika
  • tipy

Odstávky jako příležitost ke změně

30. prosince 2021

Aktuální nedostatek zdrojů pro výrobu, zejména vstupního materiálu, lze řešit dvěma způsoby. Firma omezí výrobu na takovou úroveň, která odpovídá dostupnosti materiálu, bude ale neustále vyrábět, byť v malém množství. Tento způsob je pro některé podniky jedinou možnou cestou, neboť úplné zastavení výroby pro ně není z různých důvodů možné. Některé firmy ale mají i druhou možnost, kterou je úplné zastavení výroby až na několik týdnů. Pochopitelně hovoříme o subjektech s dobrým cash flow, které se i po rok a půl trvající pandemické krizi mohou chlubit stabilní finanční situací. A proč by tuto možnost mohli, v některých případech dokonce měli, manažeři využít?

Celozávodní odstávky na jeden až tři týdny jsou pro mnoho podniků běžnou realitou každého léta. Je to příležitost k provedení generálních oprav, rozsáhlé údržby strojů a implementaci procesních změn. Rozsah odstávky je obvykle určený náročností oprav a údržby, procesní změny pak musí být realizované v tomto období. Důsledek je vidět ve většině firem, kam přijdeme. Úzká místa interní logistiky, nerovné komunikace, kolizní místa, křížení materiálových toků, to vše je způsobeno lepením jedné změny na druhou. Rozsah jednoho až tří týdnů, kdy je mj. potřeba se koordinovat i s prací údržbářů, nedává prostor na zásadní layoutové změny. Nové pracoviště nahrazuje jiné pracoviště. Funkce a účel se mění, umístění zůstává.

Zde se nabízí první odpověď, proč by manažeři firem měli zvážit delší odstávku výroby. Jde právě o tu jedinečnou příležitost narovnat materiálové toky a změnit nevhodně uspořádaný layout, která se v příštím desetiletí nemusí opakovat.

Zásadní změny procesů je nutné vždy důkladně připravit, promyslet a popsat si, proč vlastně změny děláme, zmapovat rizika a vše detailně naplánovat. Je nutné změny realizovat s vědomím, že nepřipravená a nepromyšlená změna může firmě pomoci, ale stejně tak ji poškodit. Věnujte proto přípravě dostatek času a ověřte si funkčnost naplánovaného stavu např. dynamickou simulací.

MONTÁŽ AUTOMOTIVE 1
MONTÁŽ AUTOMOTIVE 2
Previous
Next

Aktuální situace nabízí při plánování změn ještě jednu velmi důležitou otázku, kterou si před dvěma lety málokdo položil. Otázka souvisí s výpočtem návratnosti změn. Každá firma má svou metodu, kterou vypočítává návratnost investic a vyhodnocuje business case, obvykle se zvažují investiční a provozní náklady, přínosy řešení, často se zohledňuje očekávaný růst a v některých případech se pracuje i s převodem ekonomické hodnoty na současnou hodnotu. Firmy srovnávají alternativní řešení mezi sebou, srovnávají stav se změnou proti pokračování stavu bez změny, a před dvěma lety tento přístup často a skvěle fungoval. Aktuální situace ale výrazně posílila význam této jedné otázky: neměli bychom dělat něco úplně jiného?

Náklady obětované příležitosti je pojem, který většina z nás již někdy slyšela, asi mu rozumíme a někteří z nás by jej zvládli i vysvětlit. Víme také, že bychom na něj neměli zapomínat, ale kdo jej skutečně zohledňuje při vyhodnocování změn? Náklady obětované příležitosti nejsou jen o tom, že když budeme dělat náš produkt způsobem A, nebudeme ho dělat způsobem B, je to také o tom, že bychom mohli dělat úplně jiný produkt. Nemáme stroje, nemáme know-how, nemáme dodavatele ani zákazníky, ale možná se nám to i tak vyplatí. Nové dodavatele a nové zákazníky totiž asi dokážeme získat, drastické změny celého supply chainu ale možná způsobily, že nemáme dodavatele a zákazníky pro náš stávající produkt, a již je nikdy nezískáme. Stroje a know-how bez dodavatelů a zákazníků totiž neznamenají nic.

 Článek byl připraven ve spolupráci s redakcí SystemOnLine.cz. 

Mám zájem o vaše služby

Autorem článku je Martin Strachota, konzultant společnosti Logio, který se ve své práci zaměřuje zejména na optimalizace výrobních a logistických procesů a automatizaci logistiky. Jeho specializací je tvorba logistických konceptů s využitím automatických a robotických technologií. V Logio patří mezi garanty metod štíhlé výroby jako je 5S nebo TPM.

Další na blogu
Blog
Byznys
Logio

„Budujeme partnerskou síť po celém světě,“ říká Vojta Cuchý o zahraniční expanzi Logio

Tentokrát vám přinášíme rozhovor s Vojtou Cuchým, který v Logio řídí partnerské sítě. Zeptali jsme se ho na expanzi na zahraniční trhy i na to, jakým způsobem buduje síť

Více »
19. 4. 2022
Blog
Byznys
Logio
Řízení dodavatelských řetězců

Současný Supply Chain vyžaduje revizi a velká rozhodnutí

Optimalizace logistiky a zvyšování efektivity a robustnosti dodavatelského řetězce jako takového je v dnešních dnech čím dál tím větší téma . S klienty o něm při našich projektech mluvíme stále častěji

Více »
3. 3. 2022
Blog
Byznys
HR
Inspirace
Logio

Logio nabízí unikátní softwarová i konzultační řešení

Společnost Logio vznikla v roce 2004 a během několika let pronikla mezi přední firmy věnující se optimalizaci logistických řetězců. Její experti se zaměřují především na práci s daty, při

Více »
23. 2. 2022
Blog
Byznys
Inspirace
Logio

Lidé počkají. Pro byznys budoucnosti je hlavní rozjet futuristickou přepravu zboží

„Ať už se díváte na Dubaj, nebo na Prahu, vidíte obrovské množství kamionů, které dennodenně doručují obrovské množství zboží,“ říká Vojtěch Cuchý z české společnosti Logio. „Do

Více »
2. 2. 2022

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.