SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Na začátku současné krize vyvolané nemocí COVID-19 snížil Mezinárodní měnový fond očekávání růstu globální ekonomiky o 0,5 %. O několik měsíců později pak publikoval odhad, že se světová ekonomika propadne o tři procenta, přitom Česká republika dokonce o 6,5 %. Kdybychom byli přísní, mohli bychom měnovému fondu změřit Forecast Accuracy.
I do vyladěného a promazaného soukolí Supply Chain jako by někdo nasypal písek. Propadla se většina prodejů, ale i schopnost tyto prodeje predikovat. Kdo mohl čekat, že se zavřou téměř všechny obchody a na druhé straně začnou spotřebitelé vykupovat celé prodejní kategorie. V regálech se zaprášilo po trvanlivých potravinách, stejně tak bylo prakticky nemožné sehnat na e-shopech webkamery.
Ještě před pár měsíci byla Forecast Accuracy svatý grál a do zlepšení byť o jeden procentní bod jsme byli ochotni investovat enormní úsilí. Pomocí chytrých nástrojů jsme predikovali prodeje jednotlivých produktů na několik měsíců dopředu.
Nyní, “za časů korony”, se manažeři v panice uchylují k tužce a papíru (čti k excelu) a s orosenými čely se snaží naplánovat příští měsíce. Slovo Cash-Flow před nimi radši vůbec nevyslovujte.
Kde je ta umělá inteligence, která umí myslet za nás? A je skutečně správné na pokročilé metody forecastu rezignovat?
Je samozřejmě pravdou, že v těchto rozbouřených vodách je schopnost předjímat budoucnost výrazně složitější. Dobré forecastovací softwary by však měly být i na tyto situace připraveny. Ano, jejich přesnost se samozřejmě snižuje, ale podstatou samoučících algoritmů přeci je, aby se i na takto složité situace v relativně krátkém časovém horizontu byly schopné adaptovat.
Každý software na předpověď poptávky by měl mít zabudovaný algoritmus, který se aktivuje právě v rozbouřených vodách. Tento algoritmus po většinu času spokojeně dřímá a do “běžného forecastu” nezasahuje. Jakmile však závětří, že se poptávka po vašem zboží odchýlila od běžného a lenivého průběhu, vystartuje a okamžitě se přizpůsobí novým podmínkám. Na bázi učení v řádech týdnů je schopen se velice efektivně zorientovat v nové situaci a přizpůsobit se jí.
Když se podíváme na graf níže, je patrné, že došlo k výraznému nárůstu prodejů vlivem současné situace. Na pozadí se automaticky vyhodnotí, že je zapotřebí reagovat na tuto změnu.
Dojde tak k navýšení krátkodobého forecastu. Pokud by se tak nestalo, výsledkem by byly prázdné regály, ušlý zisk a naštvaní zákazníci.
Schopnost rychle se adaptovat na změny v době krize rozděluje firmy na vítěze a poražené. Nejenže dochází ke změnám nákupního chování zákazníků, krize ale zasáhla i výrobce a jejich dodavatele, kteří jsou závislí na importu z rizikových oblastí. Konkrétně u jednoho z našich zákazníků by při tříměsíčním ochromení dodávek z Číny došlo k out of stocku skoro tisíce položek s ušlým ziskem přes 30 milionů Kč.
Na grafu níže jsou vidět tržby u farmaceutické a “běžné” firmy za poslední čtyři měsíce. Ve farmaceutickém průmyslu dochází k celkovému nárůstu tržeb, ale i zde nemohou usnout na vavřínech. Změnila se struktura tržeb. Nejmarkantnější je to u určitých produktových kategorií, které mohly dříve představovat marginální procento prodejů. To je například kategorie ochranných pomůcek. Pokud firma nechce přijít o své zákazníky, musí iniciovat změny ve výrobě, aby uspokojila nejen stávající, ale získala i nové zákazníky. Naopak u “běžné” firmy dochází k celkovému poklesu. I zde je ale vidět, že existují příležitosti, které je potřeba využít. I když je jich podstatně méně.
Co je pro obě firmy stejné? Obě dvě firmy musely změnit své chování, dosavadní cíle a procesy, aby uspěly. Ať už jsou to změny ve výrobě, v dodacích lhůtách dodavatelů nebo změny v definici servisní úrovně.
Na základě dat našeho zákazníka jsme provedli analýzu produktového portfolia před krizí (leden 2020) a v období krize (duben 2020). Produkty jsme seřadili pomocí multikriteriálního ratingu (známka 1 až 5 jako ve škole), abychom zjistili, jak velkou přidanou hodnotu do firmy přinášejí.
Co jsme zjistili? 49 % produktů obdrželo během tří měsíců jinou známku, než jaká byla na začátku roku. Kdybychom provedli analýzu v minulém roce, nesezónní produkty by byly hodnocené s největší pravděpodobností stejně.
Asi nikoho aktuálně nepřekvapí, že v době nouzového stavu zažívaly největší boom barvy na vlasy, naopak stíny a rtěnky hlásily útlum. Až se všichni dostaneme ke kadeřníkovi a budeme moci sundat roušky, bude vše zcela jinak. Jinými slovy, přidaná hodnota produktu se výrazně mění v čase a je potřeba s touto informací pracovat.
Možná teď přemítáte, že ABC segmentace se vypočítává v objednávkových systémech automaticky a není potřeba do ní zasahovat. Určitě je ale klíčové ověřit, jaké období se při výpočtu ABC zohledňuje a zda reflektuje změny v poptávce za poslední měsíce a týdny.
Specifickým příkladem jsou výrobci nápojů. Letošní nápojová sezóna je totiž jiná. Jiná než obvyklé nápojové sezóny, které se odvíjejí od průměrné venkovní teploty. Pro výrobce nápojů je v takové sezóně podstatný moment, kterému se říká „trigger“. Jde o jakýsi startovní výstřel. Otevírají se stánky, předzahrádky a lidé se ve velkém osvěžují a vysedávají na venkovních terasách.
Taková sezóna začíná zhruba v období kolem Velikonoc. Letošní Velikonoce se ale prakticky nekonaly. Opatření proti šíření koronaviru zakazovala shromažďování většího počtu osob a koneckonců popíjet přes roušku na čerstvém vzduchu jde jen stěží. Začátek sezóny tedy nezačal startovním výstřelem, ale rozpačitými pohledy.
Výrobci se zpravidla na sezónu předzásobují. Jde jak o výrobce nealkoholických nápojů (i když třeba takovou kolu vyrobíte rychle – smícháním vody se sirupem), tak především pivovary, protože kvalitní druhy piva musí zhruba 35 dní zrát. Je tedy potřeba plánovat, předpovídat poptávku. A to bylo v nouzovém stavu takřka nemožné.
Právě pivovary jsou z výše uvedeného důvodu v nezáviděníhodné situaci. Téměř dvě třetiny moku jdou do prodeje ve skleněných a PET lahvích, nebo v plechovkách. Třetina ale míří na trh takzvaně on-trade, tedy především v sudech nebo tancích do restaurací a hospod. A tahle třetina v době, kdy byly zavřené hospody nebo měly omezený provoz, jako by nebyla.
Velké pivovary se snáz přeorientují z on-trade na off-trade. Ani tak ale nemají vyhráno, protože off-trade přináší zásadně nižší marže. Pak je tady také 500 minipivovarů, které většinou sázejí na dodávky do hospod a restaurací. U nich se výroba piva propadla v průměru o 80 procent. Některé z malých pivovarů v nouzi otevřely okna a prodávaly alespoň to, co už navařily, v lahvích. Často se ale nevařilo vůbec a podle odhadů celá čtvrtina z malých výrobců koronavirovou krizi nepřežije.
Pivovarům nezbylo nic jiného, než změnit obaly, do kterých pivo čepují. Jde ale o změnu komplexní, u výměny balení to nekončí.
Přizpůsobit je potřeba také procesy skladování. S tím jsou spojené změny v příjmu a expedici, objemu, termínech dodání objednávek a celkově ve změně distribuce. Kamiony tak nemířily do hospod, ale do obchodů.
Výrobci obecně, nejen nápojáři, začali hledat přímé cesty ke svým zákazníkům. To v delším horizontu povede k předefinování vazby výrobce-obchodník-zákazník. Někteří producenti nebo velkoobchody si uvědomili, že mohou využít současnou situaci k přímému prodeji s vyšší marží pro sebe samotné. To je opravdu velká změna v dosavadních vazbách.
Každá krize s sebou nutně přináší změnu. Situace se totiž nevrátí do normálu, žádný „starý normál“ už nikdy nebude. Jde jen o to, kdo se v nových příležitostech zorientuje jako první a dostatečně všech možností využije.
Třeba e-shopifikace nabrala na obrátkách a do digitálního světa se přesunuli i ti prodejci, do kterých bychom to ještě nedávno neřekli. A co nejde dělat online, jde dělat prostě a jednoduše „jinak“.
Už nyní je vidět, jak se v adaptaci na nové podmínky rozevírají nůžky mezi jednotlivými obchodníky. Jak to tak bývá, situace nahrává především připraveným. Profitovat tedy budou všichni, kteří se stihli stát v těchto nelehkých časech hybateli změny, dokázali přepnout svůj mindset na adaptaci a inovaci. Ti ostatní budou nejspíš vyhlížet návrat starých pořádků, které ale s největší pravděpodobností nepřijdou.
Tento článek vznikl pro časopis IT Systems
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.