logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Logistika výrobních podniků a současné problémy dodavatelských řetězců
30. 12. 2021
Categories
  • Blog
  • Forecasting
  • Řízení dodavatelských řetězců
Tags
  • logistika
  • supply chain

Logistika výrobních podniků a současné problémy dodavatelských řetězců

30. prosince 2021

Všechny subjekty v prostředí současné ekonomiky se už poněkolikáté během posledních dvou let ocitají v situaci, která je pro všechny nová a jedinečná. U spotřebitelů přetrvává poměrně vysoká poptávka, z části odložená, neboť zákazníci v době lockdownů neměli dostatek možností nakupovat, ať už se jedná o fyzické zboží, tak třeba služby v podobě dovolených. Současně také mnohé firmy obdržely kompenzace za omezení jejich provozu.

Do této relativně příznivé situace ale vstupují naopak negativní faktory:

  • rostoucí inflace (míra inflace vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen ke stejnému měsíci předchozího roku ukazuje nárůst z 2,9 % v říjnu 2020 na 5,8 % v říjnu 2021*),
  • raketový vzestup cen energií (bydlení, voda, energie, paliva v říjnu meziroční nárůst 1,8 procentního bodu*),
  • ceny vstupních surovin (průměrné tempo růstu indexu cen v lesnictví – vlastníci, úhrnem jehličnaté a listnaté dřevo za první tři čtvrtletí 2021 je 121,3*),
  • ceny dopravy (meziroční nárůst 1,3 procentního bodu *),
  • i ceny práce (index cen stavebních prací v září 2021 meziročně + 6,8 %*).  

*Zdroj: ČSÚ

K tomu se již tak drahé suroviny a materiál stávají nedostatkovými a výroba se navíc potýká i s nedostatkem personálu, přepravních i skladovacích kapacit. Do potíží se dostává i tak zvaná vedlejší produkce. Příkladem je aditivum AdBlue, jehož výroba byla zásadně omezena v souvislosti s útlumem či dokonce zastavením výroby umělých hnojiv. Na podnikání většiny společností má větší či menší vliv také enormní tlak na razantní snižování emisí. Čím dál hlasitější jsou zmínky o tom, zda nastavená rychlost snižování emisí není příliš vysoká a zda dotčené ekonomiky budou schopny všechny nezbytné investice a inovace realizovat, aniž by to ohrozilo existenci subjektů, které v daných ekonomikách podnikají.

Výsledkem této situace jsou místy paradoxně rostoucí zásoby, neboť firmy skupují a hromadí suroviny či zboží takzvaně „na sklad“. Tím rychle obsazují volnou skladovací kapacitu, které je rovněž nedostatek. Již nyní jsme v ČR na úrovni historicky nejnižší neobsazenosti skladů. Pro Prahu to například znamená, že její spádová oblast pro skladování se rozšířila na 30-50 km od hlavního města. Náklady na dopravu tím opět narůstají, nehledě na nedostatečné kapacity spedičních firem.

Krize nám ukazuje, že maximální zeštíhlování při zásobování výroby s sebou nese i značné riziko. Pokud jsou zásoby nastaveny na absolutní minimum, bude se podnik v případě výkyvu velice rychle potýkat s nedostatkem. Vytváří se tak prostor nejen pro hledání alternativ v podobě nových dodavatelů, ale i pro inovace a hledání nových materiálů. Někteří výrobci v nouzi přistupují k segmentaci výroby a vyrábí pouze to, co jim umožňuje dostupný materiál či komponenty. Jiní se mohou rozhodnout využít příležitosti pro odstávku výroby. Tuto možnost blíže popíšeme v závěru tohoto článku. Existují však také nástroje na takzvané dynamické řízení zásob – pokud se prodlužují dodací lhůty nebo snižuje spolehlivost dodávek, nástroj automaticky upraví pojistnou zásobu. To se děje plně automaticky a na úrovni jednotlivých vstupních materiálů, případně finálních výrobků. Tímto způsobem lze snížit riziko zastavení výroby.

Příklad automobilového průmyslu ukazuje také úzké propojení výroby nových automobilů s trhem ojetin, které začaly při úbytku nově vyrobených aut zdražovat a následně se rovněž projevuje jejich nedostatek. Rostoucí ceny přepravy kontejnerů a jejich nedostupnost donutily některé dopravce k zavedení kamionové dopravy mezi Asií a Evropou.

Všechny tyto skutečnosti přinášejí mnoho otázek pro další vývoj. Omezí se kupní síla a tedy i poptávka spotřebitelů? Nastartuje hlad po chybějících surovinách hledání náhradních řešení? Těmi by mohly být jednak objevy nových alternativ k daným surovinám, ale také tlak na recyklaci již jednou použitých surovin. Jednou z prvních cest řešení obvykle bývá rovněž racionalizace výroby a hledání dalších úspor a také tlak na automatizaci a digitalizaci, které mohou pomoci při problému s nedostatkem personálních kapacit a z části mohou být výhodou i při karanténních opatřeních.

Nelze opomenout ani hloubkovou analýzu, která odhalí zranitelná místa dodavatelských řetězců. Firma pak musí přijmout adekvátní opatření, která umožní efektivně plánovat výrobu.

Článek byl připraven ve spolupráci s redakcí IT Systems.

Mám zájem o vaše služby

Autorem článku je Martin Paloncy, který pracuje ve společnosti Logio 11 let a během nich vedl projekty převážně pro zákazníky v oboru automotive, FMCG a zpracovatelského průmyslu. Specializuje se na řízení dodavatelských řetězců, má rozsáhlé a komplexní know-how v oblasti logistických konceptů ve výrobních společnostech a v implementaci nových logistických technologií vč. automatizace. V Logio vede tým consultingu a současně je odborným garantem pro strategické projekty SCM.

Další na blogu
Blog
Byznys
Logio
Řízení dodavatelských řetězců

Současný Supply Chain vyžaduje revizi a velká rozhodnutí

Optimalizace logistiky a zvyšování efektivity a robustnosti dodavatelského řetězce jako takového je v dnešních dnech čím dál tím větší téma . S klienty o něm při našich projektech mluvíme stále častěji

Více »
3. 3. 2022
Blog
Forecasting
Inspirace
Řízení dodavatelských řetězců

Kde utratit 260 mld Kč?

Pomalu, ale jistě, se přesouváme do období, kde se spolu s pozdravem často ptáme: “Tak co dárky, už máte nakoupeno?”  A vzhledem k tomu, že více než třetina

Více »
4. 12. 2021
Blog
Forecasting
Optimalizace
Řízení dodavatelských řetězců

Mrtvé zásoby z pohledu filozofie a podnikání

V časech, které ještě naše prababičky pamatují, byla výroba soustředěná mezi jednotlivé řemeslníky, kteří znali své zákazníky a své produkty. Velmi dobře věděli, kdy mají vyrábět jaký

Více »
30. 11. 2021
Blog
Byznys
HR
Inspirace
Logio
Řízení dodavatelských řetězců

Holistický pohled na Supply Chain je naprosto zásadní!

S Janem Jirovcem, partnerem a obchodním ředitelem společnosti Logio, jsme si povídali o tom, jak se dá zlepšit fungování firem a zefektivnit jejich procesy. Cílem společnosti Logio je především

Více »
30. 9. 2021

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.