logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog Byznys
  • Vlaky by měly přepravovat víc zboží, shodli se zástupci průmyslu
27. 9. 2019
Categories
  • Byznys
  • Doprava
  • Inspirace
  • Konference
  • Logio
  • Optimalizace
  • Příklady z praxe
Tags
  • logistika
  • tipy

“Konference na kolejích” k podpoře železniční přepravy a zelené logistiky, 26.9.2019

Vlaky by měly přepravovat víc zboží, shodli se zástupci průmyslu

27 září, 2019

Podpora železniční přepravy a debata o důvodech, proč v současné době průmysl nevyužívá železnici ve větší míře. O tom debatovali zástupci firem, sdružení i státních institucí na konferenci Green Train, kterou Logio uspořádalo společně se Škodou Auto.

V současné době podle oficiálních statistik 22 % nákladu jede po železnici, 70 % představuje silniční nákladní přeprava. Na zbytek, například vodu nebo vzduch, připadá 8 %.

Česko se přitom zavázalo, že objem nákladní železniční přepravy zvýší do roku 2030 na 30 %, v roce 2050 pak na 50 %. Obojí je ale podle odborníků nereálné vzhledem k překážkám, které v současné době větší využití železnice neumožňují.

„Nákladní přeprava potřebuje prostor v grafikonu. Dnes v Česku nemá železnice kapacitu, flexibilitu a je značně nespolehlivá, tím pádem pro řadu odvětví naprosto nepoužitelná kvůli hrozícím, respektive pravidelným zpožděním, a s tím souvisejícím výpadkům ve výrobě,“ přibližuje Martin Kment, spolumajitel poradenské společnosti Logio.

„Zelené“ výhody železniční přepravy jsou podle něj neoddiskutovatelné. Doprava jako celek je z průmyslu největší znečišťovatel, co se CO2 týká.

Stejně to vidí zástupci Škody Auto, která převáží po železnici především hotová auta, kde případné zpoždění neohrozí výrobu. Zboží od subdodavatelů ale jezdí ve většině případů po silnici, která je v tomto ohledu spolehlivější.

“Konference na kolejích” k podpoře železniční přepravy a zelené logistiky, 26.9.2019

V zahraničí jsou na tom lépe

Prezident sdružení ŽESNAD Oldřich Sládek upozornil na to, že přeprava po železnici je v současné době o 15 procent dražší než po silnici. Ostatní debatující ovšem dodali, že řešením není zdražení mýta na dálnicích a silnicích první třídy. Zvýšené náklady by podle nich nepomohly přesunout přepravu zboží na vlaky, pouze by se promítly v konečné ceně zboží a služeb.

Účastníci konference často srovnávali situaci v Česku a v Rakousku. To v hojné míře využívá takzvané intermodální terminály, kde se náklad překládá z kamionů na vlaky. Taková místa v Česku prakticky nejsou. Pro dopravce je v Rakousku výhodné jezdit po kolejích vzhledem k zvýhodnění železnice na úkor silniční přepravy. V Česku to v řadě případů není možné, ani to ekonomicky nedává smysl.

“Konference na kolejích” k podpoře železniční přepravy a zelené logistiky, 26.9.2019

Česko má hustou železniční síť

Jaroslav Pulz z ČD Cargo při prohlídce terminálu v Nymburce připomněl, že v minulosti z města odjíždělo 1.600 nákladních vagónů denně, dnes jich za lokomotivy zapřáhnou maximálně pět set.

„Česko je rozlohou menší než Rakousko, přitom máme dvakrát hustší železniční síť. Pak je otázka, jestli nutně musíme udržovat každý kilometr,“ upozornila Alena Heinišová ze Správy železniční dopravní cesty.

Jinřich Kušnír z ministerstva dopravy zase upřesnil, že využití moderních technologií by pomohlo zvýšit kapacitu železnice pouze o jednotky procent. Řešením je v tomto ohledu jedině zkapacitnění tratí. „Podle zástupců průmyslu nepomůže vysokorychlostní železnice. Opak je ale pravdou. Pokud hledáme balanc mezi osobní a nákladní dopravou, právě vysokorychlostní tratě dokážou odvézt osobní dopravu, na současných tratích tak zbude víc prostoru pro přepravu nákladu,“ podotkl Kušnír.

V běhu jsou podle něj také projekty za půl miliardy korun na podporu terminálů a kombinované přepravy, které jsou zčásti financované z unijního operačního programu doprava.

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.