Každý výrobek ve své ceně obsahuje skutečné náklady na jeho výrobu a pak také jistý balast. Náklady, které jako zákazník nechci platit. Jde o marže obchodníků a překupníků, skryté náklady na reklamu, na provoz korporátních řetězců nebo dokonce na likvidaci nespotřebovaného zboží.
Kolik je ale skutečná cena a kolik všemožné další položky, kterým se můžeme vyhnout, nebo bychom je (alespoň částečně) mohli rozdělit mezi jednotlivé články dodavatelského řetězce a učinit je tak spokojenějšími? Mám totiž tušení, že velkou část výdělků si ponechají ti, kdo jsou v řetězci nejméně užiteční, především pak obchodníci. A o to méně zbude na primární producenty, kteří pak musí šetřit na kvalitě produktu.
Rozhodl jsem se, že to zjistím. Jako „didaktický předmět“ mi posloužila obyčejná husa. Zjišťoval jsem přitom, na kolik reálně vyjde její vykrmení, zabití, oškubání, vykuchání a doprava ke mně domů.
V okolí mého bydliště (nutno podotknout, že na venkově pár kilometrů za Prahou) jsem našel dost zájemců, kteří mi husu vykrmí, a další, kteří ji oškubou, vyvrhnou a naporcují. Husa navíc vzejde ze dvorku, nikoli z uzavřené a stísněné klece, k tomu ještě nadopovaná antibiotiky. Takže to pravé bio.
S těmito mými dodavateli jsme se přitom dohodli na ceně, se kterou byli spokojeni jak oni, tak já. Vykrmení husy u paní Pokorné by ve výsledku vyšlo na 97 Kč za kilogram, pan Stejskal z vedlejší vesnice by ji (husu) vykuchal a oškubal za 35 Kč za kilo. Články mého řetězce přitom byly prakticky po cestě do práce, náklady na dopravu by tedy byly zanedbatelné nebo spíše žádné.
Když to sečteme, vysoce přírodní husu bych sehnal za 133 korun za kilo. Naproti tomu cenovka chlazené husy s droby v supermarketech obvyklých značek se průměrně pohybuje okolo 190 korun.
Rozdíl 57 korun, tedy zhruba třetina, je ten balast, o kterém jsem psal v úvodu. A „spokojenost“ dodavatelů velkých řetězců by pak stála za samostatný výzkum.
Samozřejmě můžete namítat, že takto vypiplanou husu seženu jen po určitou část roku. Ale takhle se zkrátka dřív žilo. Ovoce a zelenina také byly pouze v sezoně. V obchodech jste uni-ovoce a uni-zeleninu vypěstovanou pod UV lampami, kdy i rajče chutná jako okurka, přes zimu nesehnali.
Stejně tak občas narazíme v supermarketu na husu v akci. Našel jsem tři za posledních šest měsíců s cenou 139 nebo 149 Kč/kg.
Sleva ale dost pravděpodobně znamená, že tomu brzy projde životnost. A kromě toho… to prostě stejně není ono. Podobně jako vajíčko z krámu prostě není to, které si mnozí vozíme z chalupy od paní Nováčkové.
David Svatoš, finanční ředitel Logia