
Candidate experience
Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.
Pomalu, ale jistě, se přesouváme do období, kde se spolu s pozdravem často ptáme: “Tak co dárky, už máte nakoupeno?”
A vzhledem k tomu, že více než třetina Čechů chce začít s nákupem dárků dříve než v minulosti, je dost dobře možné, že dostanete na vaši otázku pozitivní odpověď. Odborníci se však shodují, že velkým rizikem letošní sezóny může být nedostatek zboží, a to napříč všemi odvětvími.
V červnu národní maloobchodní federace zvýšila svůj odhad maloobchodních tržeb v roce 2021 a předpovídala růst až o 13,5%, tedy na více než 4,44 bilionu dolarů v roce 2021. A vzhledem k tomu, že sváteční nákupy tvoří přes ⅓ tržeb, je bezesporu na místě očekávat velmi “divoké” období. I přes to, že pandemie mnoho lidí připravila o práci nebo o business jako takový, vánoční tržby tak i v roce 2020 překonaly ty z roku 2019 (a to i vzhledem k tomu, že původně lidé plánovali utratit za vánoční dárky podstatně méně, než v letech předchozích) a letošní rok má být opět rekordní. Možná je to trošku překvapující, ale během pandemie našetřili Češi 260MLD Kč, a tyto peníze teď budou chtít utratit. Je ale na snadě se zeptat – bude za co?
Giganti z prostředí českého e-commerce slibují, že jejich připravenost na sezónu je více než kvalitní, a tak se zákazníci nemusí obávat. I tak mnoho retailerů bojuje s velkou nárazovostí dodávek, jelikož se některé zboží z důvodu výpadku dodavatelů nepodařilo naskladnit v létě dle plánu, protože nebylo vyrobeno. “Největší rozdíly byly v segmentech spotřební elektroniky – TV, GSM a taky v Home a DIY segment – jednak jsou to také elektronické hračky, pro které nebyly součástky a výrobní kapacita a pak jsou to věci zavážené z Číny, kterých byl přes léto nedostatek a dostávaly se do Evropy se zpožděním,” upozorňuje David Schön, konzultant společnosti Logio a expert na S&OP a dále dodává, že ”celá situace je nyní trošku zapeklitější kvůli nedostatku lidských zdrojů, a tak dochází občas k velmi nestandardním situacím, kdy se zaměstnanci skladů musí sharovat. Kupříkladu jeden z našich retailových klientů z oblasti e-commerce má skvěle zvládnutý S&OP proces, a to celé situaci rozhodně pomohlo” . Že zde nemluvíme pouze o problému pracovní síly a segmentu elektroniky, potvrzuje CEO Košíku Tomáš Jeřábek. Ten pro Forbes uvedl „naše kapacita není jen o kapacitě kurýrů a počtu aut, ale především kapacitě skladu jako takového. Tu se před Vánoci snažíme ještě zásadně navýšit dostavěním velkého chlazeného prostoru s galerií, která navýší naši plochu o dalších pět tisíc metrů čtverečních“.
Zatímco v loňském roce byl celý Supply Chain ochromený samotnou pandemií, v tom letošním se řeší už její následky. Některé přístavy jsou stále paralyzovány (např. Yantian), to vše má dopad na zpoždění a posléze i na hustotu provozu. O každý kontejner je nyní velká “rvačka”, a to i přesto, že ceny vyrostly mnohonásobně, v některých případech až o desetinásobek. Mnozí dovozci si stěžují, že když už jsou kontejnery z lodí konečně vyložené, nemohou je dostat z přístavů. Důvodem je přetížená vykládka v přístavech, ale také zahlcení následné kamionové a železniční dopravy. Nemusíme tedy asi už upozorňovat, že tato zpoždění a vyšší cena dopravy se logicky promítne do koncových cen zákazníků. Jak extrémní situace je, dokazuje také fakt, že se začíná využívat kamionová doprava z Číny přes Rusko. “K této variantě se přiklání stále více společností, z těch českých třeba firma Pompo, a varianta, která byla dříve považována spíše za absurdní a dosti nákladnou, je nyní dokonce v některá období levnější než kontejnerem,” zmiňuje Vladimír Adam, Senior konzultant implementace Logio.
Další velkou změnu posledního roku je také tzv. logistika poslední míle. Ta se dříve odehrávala na úrovni kamenného obchodu, a proto byl zásadní personál na prodejně samotné. To se však s nástupem on-line prodeje změnilo a koncovým článkem dodavatelského řetězce je stále častěji doručovací služba. Na to pochopitelně musely firmy začít reagovat a investovat nemalé peníze jak do skladování, tak do zajištění rozvozu. “Již výše zmíněné Pompo muselo rozšířit sklad, kde kompletují zboží jak pro home delivery nebo pro pick-up pointy a musí být připraveno před Vánocemi na podporu všech těchto kanálů, a to včetně kamenných prodejen. Právě Pompo má obrovskou výhodu, a sice že mohou flexibilně reagovat na to, jak bude poptávka mezi těmito kanály rozdělena. A to mimo jiné i díky softwaru, který do společnosti dodává Logio.” doplňuje Adam.
To dokazuje i následující graf, na kterém je vidět, že zásoby v amerických maloobchodech jsou hluboko pod historickou úrovní.
Poměr maloobchodních zásob k tržbám
Poznámka: Poměr maloobchodních zásob k tržbám udává počet měsíců zásob, které jsou na skladě. Například poměr 1,5 znamená, že maloobchodníci pokryjí ze svých zásob poptávku na jeden a půl měsíce prodeje. Zdroj: U.S. Census Bureau.
Celé by se to mohlo jevit jako takový dost katastrofický scénář, a i když objektivně nedostatek zboží reálně hrozí, pozitivem zůstává, že připravenost “velkých hráčů” na tuto vánoční sezónu dost možná nezpůsobí úplný výpadek a nám nezbudou sice plné kapsy, ale prázdné regály. Pro zákazníka to znamená být připraven, že některého zboží bude opravdu méně, pro obchodníka zase to, že na prodaném množství nebude mít obvyklou marži. Předběhněte tedy další otázku typu “jestli už máte dárky na Vánoce” a buďte připraveni. Pokud nejste fanouškem nakupování, zkuste třeba nějaký dárek vyrobit. Otázkou však zůstává – bude na výrobu dárků dostatek materiálu, nebo nás čeká výpadek Supply Chainu i tam?
Tomáš Formánek vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a soustředí se na produktový vývoj, logistiku a marketing. Je jedním z majitelů společnosti Logio, která se specializuje na komplexní řízení dodavatelských řetězců. Zároveň je také spoluzakladatelem holdingu Patero, který investuje do inovativních startupů.
Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Různými výhodami pro zaměstnance se ohání prakticky každá firma, ale ne vždy jsou tak atraktivní, jak vám je potenciální zaměstnavatelé představují. Jak je to ale u nás? Pojďme se na něj podívat.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.