SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
V ekonomice probíhá mnoho fyzických toků surovin, výrobků, zboží. Z makro pohledu lze udělat skokové zlepšení nebo úsporu, když uděláme dobrý design všech cest těchto toků a následně je dokážeme dobře řídit. Naše práce je tedy pro firmy vymýšlet jak co nejlevněji a nejrychleji dostat suroviny nebo zboží k nim a pak následně své produkty nebo zboží k zákazníkovi. Na to máme hromady zkušeností, znalostí a nástrojů. Téměř vždy se jedná navíc o počitatelnou úlohu, takže se můžeme opírat o tvrdá data, když rozhodujeme, kde bude sklad, anebo jaký typ přeprav se použije. Se zákazníky spolupracujeme formou projektů, případně později i operativní podpory.
Sofistikované matematické a statistické metody dávají smysl v modelování distribuční strategie, o které jsem mluvil v předchozí části, ale i taktickém a operativním řízení nákupu a distribuce každé firmy. Hlavní použití je pro výpočet předpovědi – obvykle v oblasti prodejů zákazníkům, od kterých se odvíjejí všechny další procesy v našich firmách. Představte si situaci, kdy naším sofistikovaným nástrojem dokážete předpovědět, co vás čeká v prodeji, naplánovat své nákupy a pak následně již „jen“ korigovat nahodilé či neočekávatelné stavy. Je to jednodušší situace a vede k menšímu plýtvání jak zbožím, tak lidskou energií. Přínos pro planetu také významný, pokud dokážeme razantně snížit najeté kilometry často se zbožím, které zákazníci nekoupí.
Velmi rychle. V konzultačních projektech jsme zvyklí na proměnlivost. Náš software pak po implementaci u zákazníka hledá trendy v prodejích každou noc a korekce chování zákazníka lze realizovat prakticky na denní bázi. V tom jsme koneckonců výjimeční, že jsme od samotného začátku vyvíjeli naše algoritmy tak, aby uměly reagovat na dlouhodobé trendy a krátkodobé výkyvy, a to i v řádu hodin. Kombinací těchto dvou principů dosahujeme vysoké přesnosti a patříme tím ke světové špičce.
To jsou řekněme ty nejčastější položky. My však především pomáháme našim klientům skrz celý dodavatelský řetězec a pomáháme pochopitelně u těch nejčastějších problémů, ale víme si rady i s těmi vzácnými. A to je důležité, neboť dodavatelský řetězec je jen jeden a my nemůžeme pomáhat jen tam, kde to je zjevné. Je to jako v medicíně, k čemu je vám praktický lékař, který by uměl léčit jen angínu, byť sebelíp?!
I s přibližně sto padesáti zaměstnanci se snažíme uchovat si rodinný charakter firmy. Chceme, aby nás to, co děláme, bavilo. Děláme jen věci, které mají smysl. A pak je zde ten holistický pohled na supply chain, který jsem zrovna zmiňoval.
Obojí zažíváme. Samozřejmě nejraději jsme si se zákazníkem nablízko stále. Klientovi to poskytuje komfort naší stále aktualizované znalosti problematiky a urychluje to všechna řešení. Máme ale i klienty, kteří nás využívají opakovaně, leč nárazově. Zákazníky, pro které pracujeme jen jednou, téměř nemáme, a jsem za to rád.
Je nás přes 150 a máme štěstí, že rozmanitost naší práce je velká, takže si téměř každý schopný zaměstnanec najde svoji parketu, která se může v čase měnit. Ohledně ostatních podmínek si myslím, že jsme srovnatelní s velkými konzultačními firmami. Osobní přístup k lidem, vizi a rozmanitost pokládám za klíčové.
Hodně pracujeme na inovacích a nových přístupech v oblasti řízení dodavatelských řetězců. Zrychlující se svět potřebuje nové postupy. Snažíme se být u nových trendů a rychle je integrovat do našich řešení. Je to nekonečný kolotoč, který nás nenechává stagnovat. COVID změnil hodně v přístupu konzumentů výrobků a služeb, na nás je umět nové požadavky propsat u našich zákazníků do reality.
„Být na špici s našimi řešeními a dělat stále hezčí a zábavnější projekty a pak pochopitelně pomoci zachránit planetu skrze optimalizaci dodavatelských řetězců,“ dodává Jan Jirovec s úsměvem.
Článek byl připraven pro podnikatelskou platformu Helas
Jan Jirovec
partner ve společnosti Patero
Jan Jirovec je spolumajitelem několika technologických a konzultačních společností v rámci skupiny Patero. Mezi nejvýznamnější společnosti v rámci skupiny patří poradenská firma Logio, která má ve svém poslání zlepšovat fungování dodavatelských řetězů. Další zajímavé firmy jsou např. Yieldigo, které pomocí AI optimalizuje prodejní ceny nebo Shipvio, které zjednodušuje obchodování a zefektivňuje přepravu ve světě.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.