SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Logio bylo založené v roce 2004 a od té doby se toho hodně změnilo. Už nejsme firma o 15 lidech v malé kanceláři v Holešovicích. Přes 20 let zkušeností (a to jak těch dobrých, tak těch špatných) nám pomohlo vyrůst.
Umíme skvěle komunikovat a programovat, optimalizovat a automatizovat, už nejdeme po customizacích. Díky seniorním zaměstnancům a jejich know-how jsme rovnocenným partnerem v diskuzi u zákazníků, kteří jsou špičkami ve svém oboru.
Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane? ☝️
Každý zákazník je jiný, jinak komunikuje, má jiné potřeby. Projekty jsou proto různě dlouhé, náročné, ale i drahé. Nicméně začátek, průběh a konec bývají většinou stejné.
Začíná se kickoffem, první analytickou schůzkou, na kterou si Logiáci připraví prezentaci s informacemi z dostupných zdrojů a připraví co nejvhodnější návrh řešení. Samotnému kickoffu může předcházet datová analýza, kde zanalyzujeme příležitosti, jak má zákazník nastavené procesy a vytvoříme další podklady v PowerBI. Data jsou pro nás i pro zákazníka naprosto kruciální. Jejich správnost i výklad hrají důležitou roli při rozhodování o dalších krocích.
Průběh projektu implementace provází nespočet schůzek (statusy, standupy, steering committee…). Vidíme se se zákazníkem na pravidelné bázi, ideálně osobně. Potkáváme se s ním rádi a budujeme dobrý vztah.
V průběhu let se nám mj. osvědčila správně nastavená štábní kultura ticketingu (či task managementu, chcete-li). Mám schůzku, kde řeším jedno téma, jeden konkrétní ticket. Jakmile se to začne větvit, diskuzi zastavit a otevřít ticket nový.
Konci projektu říkáme oslava. Proběhne retrospektiva a vyhodnocení. Se zákazníkem se bavíme o jeho budoucí vizi a sníme o budoucnosti.
Na samotném začátku je obchodník, který kromě toho, že projekt jako takový prodá, tak se o zákazníka stará, a to nejen v průběhu projektu, ale i po jeho ukončení. Na úvodní schůzky se zákazníkem si obchodník přizve i konzultanta. Společně se o zákazníkovi dozví co nejvíce a doporučí mu vhodné řešení.
Konzultant je po celou dobu projektu parťákem pro zákazníka. Je zodpovědný za odbornou část. Dále i specifikuje a sepisuje zadání pro programátory. Je takovým překladačem mezi zákazníkem a programátorem. Musí být aktivní, musí pochopit procesy zákazníka, jezdit za ním na pobočku/y a být co nejvíc zvídavý.
Nedílnou součástí projektu je datař, který nastavuje interface mezi Logiem a zákazníkem. Důležitost dat už byla zmíněna. Ta potřebujeme především očištěná a musíme pochopit, co jaké informace znamenají. Díky pečlivosti dataře jsme schopni data správně namapovat a vytvořit datový můstek. Jakmile je hotový, práce dataře na projektu končí.
Po směně ale rozhodně nemá projektový manažer a programátor. Vývojář po přečtení specifika začne implementovat — napojí data a docílí toho, že se správně přepočítávají. Pro projekty je důležité, aby byl kód psaný čitelně a strukturovaně. Společně s konzultantem pak vše testuje. O co se snažíme je, aby i programátoři viděli výsledek své práce. Co se například stane, když v jednom místě přidáš nulu? Místo 10 krabic šamponu jich přijede 100. A to zákazník přece nechce.
Projektový manažer musí rozumět businessu zákazníka, stejně jako obchodník a konzultant. Je to šéf kalendáře, organizuje schůzky, zajišťuje správnost komunikace mezi všemi stranami a to jak interně, tak externě. Kontroluje všechny, aby věděli, co mají dělat, naslouchá a motivuje.
Po ukončení projektu a předání do ostrého provozu si zákazníka přebírá konzultant zákaznické péče. Ten je v pravidelné komunikaci se zákazníkem, má jasně nastavené procesy, co se v jakých situacích musí stát. Je pokorný, zvládá stresové situace a je dostatečně asertivní. Stejně jako všichni výše zmínění musí i on rozumět businessu zákazníka. 💚
Budeme se opakovat, ale u nás v Logio je vztah se zákazníkem, správné porozumění jeho businessu a nastavení vhodné komunikace zásadní. Se zákazníkem neděláme jen projekt. Tvoříme a budujeme s ním dlouhodobý vztah.
Ideální tým je tým srdcařů. Takový tým, který chápe, co se stane, když se někdo přepíše a něco se zkazí. Tým, ve kterém je překryv rolí, kde nejsou jasně stanovené hranice práce. Projekťák je trochu obchodník, konzultant je trochu programátor a podobně. Zajímáme se o práci toho druhého. Nepracujeme jen slepě na jednotlivých úkolech. Díváme se na celek, analyzujeme širší dopady a strategicky plánujeme další postup, aby naše řešení přinášelo skutečnou hodnotu.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.