logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Jak jednoduše vyzrát nad složitou distribucí?
12. 6. 2020
Categories
  • Blog
  • Doprava
  • Nové technologie
  • Optimalizace
Tags
  • supply chain
  • tipy

Jak jednoduše vyzrát nad složitou distribucí?

12 června, 2020

Přemístit věci z bodu A do bodu B. Už na škole nás dokázala tato úloha občas pěkně potrápit, a to jsme zdaleka neměli v příkladu tolik proměnných. 

 

„Design distribuční strategie je nejdůležitější etapou logistiky, která může ovlivnit až 80 % nákladů supply chain”, uvedl Martin Plajner webinář, který organizovalo Logio minulý týden. Tentokrát jsme s našimi klienty debatovali nad tvorbou distribuční strategie.

Vliv strategického, taktického a operativního rozhodnutí na náklady logistiky

 

 

Koronavirová doba přinesla do zaběhnutých dodavatelských řetězců hodně impulzů a také začaly diskuze nad dosud platnými, nicméně často léta neměnnými, distribučními strategiemi. Z našich zkušeností víme, že pokud mají naši klienti dopředu rozmyšleno a spočítáno, jak se může měnit jejich distribuce v dalším období, mohou v budoucnu ušetřit a zároveň jsou schopni dostát očekáváním svých zákazníků. Dobrý scénář distribuční strategie jde ruku v ruce s business plánem a s plánovanými investicemi celé firmy a je důležité mu tudíž věnovat maximální pozornost. 

 

Při tvorbě distribuční strategie je třeba vyřešit mnoho otázek a to nikoliv po sobě, ale najednou. Ať už jsou to ekonomická rozhodnutí, do nichž spadá budoucí vývoj vaší firmy – zvýšení/snížení budoucího prodeje, posílení postavení na trhu, změna produktového portfolia či expanze na nový trh. Anebo logistická rozhodnutí, při kterých musíte vyřešit počet a lokalizaci skladů, jejich funkci, režim zásobování, vozový park a další faktory. „Klíčové ale je řešit tyto úlohy komplexně a společně”, zdůrazňuje Martin Plajner.

https://logio.cz/wp-content/uploads/2020/06/distribuce-pozvanka.mp4

Video Jak se tvoří distribuční strategie v Logio

 

Základem je flexibilita 

Jak už bylo řečeno v úvodu, koronakrize nám přinesla do distribuční strategie nové výzvy. Došlo k přerušení dodavatelských řetězců díky omezeným zdrojům, odstávkám provozu a různým uzavírkám dopravy. Změnilo se nákupní chování zákazníků, a to nejen objem, ale i struktura nákupních košíků. Restrikce ovlivnily i přerozdělení objemu zboží mezi online a offline prodej, ale i on/off trade prodej například u nápojářů. Nejistota poptávky má díky blížící se recesi negativní vliv na přesnost předpovědi prodeje. Jinými slovy, výše zmíněné faktory, které vstupují do distribuční strategie, se změnily zásadně a v podstatě ze dne na den. I z tohoto důvodu je důležité si uvědomit, že distribuční strategie, která je dlouhodobým plánem na několik let dopředu, musí být pružná. Je potřeba zvažovat různé varianty budoucích scénářů, abyste pak mohli flexibilně reagovat na budoucí dění na trhu. 

Už při 10 zákaznících zavážených pomocí 5 aut existuje 37 x 105 variant topologie distribuční sítě. Při rozsáhlejších úlohách je určení optimálního scénáře značně neintuitivní a je potřeba použít nějaký software, který zjednoduší práci s daty. V Logio využíváme náš vlastní software Distribution Wizard, který je ideální pro tvorbu, ověřování a vyhodnocování různých scénářů DS. 

Práce s nástrojem pro tvorbu distribuční strategie probíhá v několika krocích, které Martin Plajner postupně vysvětlil. Nejprve dojde ke zpracování veškerých dat. Poté probíhá příprava scénářů, která je často za účasti top managementu, jež určuje strategii společnosti a očekávání trhu. Výstupy budou nakonec sloužit především právě jim. 

Předposledním krokem je samotná simulace daného scénáře, kde vznikají výstupy jak grafické, tak datové. Abychom si byli jisti, že software počítá dobře, anebo není chyba ve vstupních datech, s klientem odladíme model na nulovém scénáři. Ten popisuje stávající stav (“as is”), u kterého známe reálné náklady a můžeme je s klientem zkontrolovat. Ve finále nám už pak nic nebrání k porovnání všech scénářů, které se analyzují z hlediska výkonnosti, nákladů a rizik. 

Ohodnocení variant topologie distribuční sítě dle definovaných kritérií

 

Právě srovnání mnoha scénářů je bez sofistikovaného softwaru opravdu nereálné. 

Ve výstupech jsme schopni vidět nejen velká čísla ve formě manažerských dashboardů, ale i detaily distribuční sítě jako jsou konkrétní trasy. Stejně tak jsme schopni predikovat i distribuční strategie, které mohou zahrnovat dopravní stavby dokončené v budoucnu. 

 Trasování vozidel v Distribution Wizardu

 

Příklad manažerského dashboardu využívající data z Distribution Wizardu

 

V závěru našeho webináře proběhla diskuze s našimi klienty, jak vnímají aktuální změny a jak se připravují na budoucí období. Zajímá i vás, jak očistit data a predikovat budoucí prodej? Změnil se objem či struktura prodeje? Nebo intenzita distribuce skrz jednotlivé prodejní kanály? Potřebujete zkrátit váš dodavatelský řetězec, abyste se přiblížili vašim zákazníkům? Končí vám smlouvy s vašimi partnery v dodavatelském řetězci? Chystáte se provést revizi výkonnosti vaší distribuční sítě? Zakládáte e-shop a chcete nastavit celou logistiku včetně distribuce? Potřebujete vytvořit flexibilní scénář distribučních strategií, abyste mohli pružně reagovat na změny v krátkodobém i dlouhodobém horizontu? Rádi vám pomůžeme najít odpovědi na tyto strategické otázky. 

Mám zájem o vaše služby
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.