Jak v Logio píšeme software
Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?
Přemístit věci z bodu A do bodu B. Už na škole nás dokázala tato úloha občas pěkně potrápit, a to jsme zdaleka neměli v příkladu tolik proměnných.
„Design distribuční strategie je nejdůležitější etapou logistiky, která může ovlivnit až 80 % nákladů supply chain”, uvedl Martin Plajner webinář, který organizovalo Logio minulý týden. Tentokrát jsme s našimi klienty debatovali nad tvorbou distribuční strategie.
Vliv strategického, taktického a operativního rozhodnutí na náklady logistiky
Koronavirová doba přinesla do zaběhnutých dodavatelských řetězců hodně impulzů a také začaly diskuze nad dosud platnými, nicméně často léta neměnnými, distribučními strategiemi. Z našich zkušeností víme, že pokud mají naši klienti dopředu rozmyšleno a spočítáno, jak se může měnit jejich distribuce v dalším období, mohou v budoucnu ušetřit a zároveň jsou schopni dostát očekáváním svých zákazníků. Dobrý scénář distribuční strategie jde ruku v ruce s business plánem a s plánovanými investicemi celé firmy a je důležité mu tudíž věnovat maximální pozornost.
Při tvorbě distribuční strategie je třeba vyřešit mnoho otázek a to nikoliv po sobě, ale najednou. Ať už jsou to ekonomická rozhodnutí, do nichž spadá budoucí vývoj vaší firmy – zvýšení/snížení budoucího prodeje, posílení postavení na trhu, změna produktového portfolia či expanze na nový trh. Anebo logistická rozhodnutí, při kterých musíte vyřešit počet a lokalizaci skladů, jejich funkci, režim zásobování, vozový park a další faktory. „Klíčové ale je řešit tyto úlohy komplexně a společně”, zdůrazňuje Martin Plajner.
Video Jak se tvoří distribuční strategie v Logio
Jak už bylo řečeno v úvodu, koronakrize nám přinesla do distribuční strategie nové výzvy. Došlo k přerušení dodavatelských řetězců díky omezeným zdrojům, odstávkám provozu a různým uzavírkám dopravy. Změnilo se nákupní chování zákazníků, a to nejen objem, ale i struktura nákupních košíků. Restrikce ovlivnily i přerozdělení objemu zboží mezi online a offline prodej, ale i on/off trade prodej například u nápojářů. Nejistota poptávky má díky blížící se recesi negativní vliv na přesnost předpovědi prodeje. Jinými slovy, výše zmíněné faktory, které vstupují do distribuční strategie, se změnily zásadně a v podstatě ze dne na den. I z tohoto důvodu je důležité si uvědomit, že distribuční strategie, která je dlouhodobým plánem na několik let dopředu, musí být pružná. Je potřeba zvažovat různé varianty budoucích scénářů, abyste pak mohli flexibilně reagovat na budoucí dění na trhu.
Už při 10 zákaznících zavážených pomocí 5 aut existuje 37 x 105 variant topologie distribuční sítě. Při rozsáhlejších úlohách je určení optimálního scénáře značně neintuitivní a je potřeba použít nějaký software, který zjednoduší práci s daty. V Logio využíváme náš vlastní software Distribution Wizard, který je ideální pro tvorbu, ověřování a vyhodnocování různých scénářů DS.
Práce s nástrojem pro tvorbu distribuční strategie probíhá v několika krocích, které Martin Plajner postupně vysvětlil. Nejprve dojde ke zpracování veškerých dat. Poté probíhá příprava scénářů, která je často za účasti top managementu, jež určuje strategii společnosti a očekávání trhu. Výstupy budou nakonec sloužit především právě jim.
Předposledním krokem je samotná simulace daného scénáře, kde vznikají výstupy jak grafické, tak datové. Abychom si byli jisti, že software počítá dobře, anebo není chyba ve vstupních datech, s klientem odladíme model na nulovém scénáři. Ten popisuje stávající stav (“as is”), u kterého známe reálné náklady a můžeme je s klientem zkontrolovat. Ve finále nám už pak nic nebrání k porovnání všech scénářů, které se analyzují z hlediska výkonnosti, nákladů a rizik.
Ohodnocení variant topologie distribuční sítě dle definovaných kritérií
Právě srovnání mnoha scénářů je bez sofistikovaného softwaru opravdu nereálné.
Ve výstupech jsme schopni vidět nejen velká čísla ve formě manažerských dashboardů, ale i detaily distribuční sítě jako jsou konkrétní trasy. Stejně tak jsme schopni predikovat i distribuční strategie, které mohou zahrnovat dopravní stavby dokončené v budoucnu.
Trasování vozidel v Distribution Wizardu
Příklad manažerského dashboardu využívající data z Distribution Wizardu
V závěru našeho webináře proběhla diskuze s našimi klienty, jak vnímají aktuální změny a jak se připravují na budoucí období. Zajímá i vás, jak očistit data a predikovat budoucí prodej? Změnil se objem či struktura prodeje? Nebo intenzita distribuce skrz jednotlivé prodejní kanály? Potřebujete zkrátit váš dodavatelský řetězec, abyste se přiblížili vašim zákazníkům? Končí vám smlouvy s vašimi partnery v dodavatelském řetězci? Chystáte se provést revizi výkonnosti vaší distribuční sítě? Zakládáte e-shop a chcete nastavit celou logistiku včetně distribuce? Potřebujete vytvořit flexibilní scénář distribučních strategií, abyste mohli pružně reagovat na změny v krátkodobém i dlouhodobém horizontu? Rádi vám pomůžeme najít odpovědi na tyto strategické otázky.
Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.