logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog Big data
  • Datová analytika – na začátku si musíte správně vybrat
6. 8. 2021
Categories
  • Big data
  • Blog
  • Příklady z praxe
Tags
  • Data
  • IT
  • tipy

Datová analytika – na začátku si musíte správně vybrat

6 srpna, 2021

Každý manažer udělá za den řadu rozhodnutí. I přes pokročilé datové možnosti však jejich úsudek velmi často vychází z vlastních dojmů a pocitů, nikoliv sofistikované analýzy. Je to škoda, protože každý podnik, který se zabývá výrobou, skladováním, logistikou či dalšími službami, řadu vlastních dat má. Z účetnictví, zákaznických dat, kusovníků, výrobních linek, od dodavatelů, z CRM systémů. K tomu může řadu dalších dat získat z externích vstupů – z legislativních zdrojů, eurostatu, informací z asociací, hospodářských komor.

Bohužel tato data jsou ve firmách často v různých informačních systémech, nekomunikují spolu, neexistuje jednotná platforma, která by je dokázala věrohodně vyhodnotit a interpretovat. Přestože se čím dál častěji mluví o digitalizaci, a je to nakonec i jeden z hlavních cílů vládního Národního plánu obnovy, vede k datové analýze u řady podniků ještě dlouhá cesta. Navíc představa, že tužku a papír nahradím Excelem a jsem digitalizovaný, ještě nemusí být ta hlavní výhra.

Zkušenosti Logio jsou u řady klientů velmi podobné. Všichni začínají a končí v lepším případě analýzou v Excelu. Projekty a řešení, které zákazníci požadovali, ale časem potřebovaly mnohem zásadnější zpracování dat ve velmi velkém objemu. Výjimkou nejsou datové soubory o 5 milionech řádků, a takových souborů musíte zpracovat klidně i deset najednou. A to už s obyčejným nástrojem jako je Excel, neuděláte.

Společnosti si bez pomoci Logio často pomáhaly různými způsoby – analyzovaly třeba jen dva vybrané týdny, které jim samozřejmě nedaly pohled na celkovou výrobu. Nakonec všichni dospějí k názoru, že správné zpracování velkých datových sestav už vyžaduje náročnější analytické nástroje.

Ani pak ale ještě nemají optimální výstup. Provedená analytika totiž značně selhává v interpretaci získaných dat. Manažer přece nemá čas probírat se sérií výstupů – potřebuje jednoduchou, přehlednou informaci, která zodpoví jeho dotazy. V tom okamžiku je nejjednodušší cestou spojit se s nezávislým externím konzultantem, který dokáže celý tento proces nastavit a mít business insight. Neděláme čísla pro čísla, ale čísla pro obchodní rozhodování.

Data has a better idea

V Logio nabrala datová analytika největší rozvoj v roce 2017, kdy začali naši odborníci přinášet stále novější softwarové nástroje pro řešení klientských potřeb. Současný tým nejenže dokáže pracovat s objemnými daty, ale rozumí výrobě, logistice či zákaznické obsluze a dokáže z dat získat potřebný byznysový výstup.  

Jejich úspěšnost definuje samotný začátek spolupráce s klientem. Úvodní fáze consultingu, kdy analytik musí „načíst“, jak podnik funguje, co vyrábí, jakým způsobem fungují technologie, jak je provázáno jejich portfolio, co zaměstnanci provádí za úkony, je klíčový základ pro finální doporučení. Samotná práce s daty je pak již jen analýza vycházející z prvotních vstupů. I zde ale může nezkušený konzultant narazit. Aby práce byla co nejefektivnější, testuje se nejprve pouze malý vzorek dat. Teprve po jejich ověření je možné přistoupit ke stažení velkých datových souborů z informačních systémů společnosti. Šetříme tím práci klienta i naši.

O jakých datech se bavíme? Třeba když navrhujete sklad, potřebujete mimo jiné znát pohyby zboží a materiálu za poslední dva roky (abychom viděli dlouhodobé trendy a sezónnost), logistické údaje (např. kolik krabiček se vejde na paletu) nebo skladbu expedovaných zásilek.

Co potřebujeme:

Výroba: historie výroby za 2 roky, technologické parametry linek a dalších zařízení, technologické postupy, kusovníky, business plán na následujících 5 let

Skladování: materiálové toky, logistická data, business plán na následujících 5 let, číselník dodavatelů/odběratelů

Závěrem je dobré připomenout, že stejně jako u jiných případů je důležité stanovit si na začátku jasné cíle. Z dat lze udělat řadu různých výstupů, ale pak analýza dominuje nad interpretací. Pokud chce klient znát finální počet palet, které bude muset skladovat v roce 2025, měla by být analýza postavena na tomto jediném cíli. Ostatní informace jsou zajímavé, ale zůstávají v pozadí.

 

PŘÍKLADY, které řešíme:

  1. Analýzou kusovníků, historie zakázek a technologických parametrů dokážeme firmám pomoci vybrat takové polotovary a produkty, které je vhodné držet skladem a tím zkrátit leadtime směrem k zákazníkům.
  2. Analýzou skladby zakázek a logistických dat (rozměry zboží apod.) dokážeme navrhnout vhodné rozložení produktů v expedičním skladě tak, aby nedocházelo k ucpávání uliček a byly minimalizovány nachozené metry pracovníků skladu.

Ukázky konkrétních výstupů, na kterých logio pracovalo 

Analýza: Headmapa intenzity manipulací v navrženém konceptu skladu
Reporting: Plnění plánu
Reporting: Sledování produktivity
Reporting: Týdenní produkce výroby
Analýza: Materiálové toky výroby
Analýza: Identifikace společných polotovarů
Analýza: Headmapa intenzity manipulací v navrženém konceptu skladu
Reporting: Plnění plánu
Previous
Next
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.