SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Automatizace logistiky roste. Pomáhá tomu pandemie i rostoucí náklady a rizika spojená s pracovní silou. Návratnost investic vychází čím dál líp. Pokud uvažujete taky o automatickém skladu nebo manipulaci, nenechte si ujít rozhovor s naším supply chain expertem Přemkem Zemanem.
Když se podíváme na poslední výzkumy, tak odhady využití automatizovaných technologií jsou rok od roku vyšší, do roku 2025 by se měla přítomnost automatizace ve skladování a ve výrobě dokonce zdvojnásobit. Co bys poradil firmám, které o ní začaly také uvažovat?
Abyste se rozhodli správně, musíte mít relevantní informace. Z naší zkušenosti víme, že 95 % firem řeší projekty automatizace pouze s dodavatelem technologie. ALE dodavatel dodá, co umí, a ne vždy to plní očekávání zákazníka. Většinou postupně modifikuje technologii pro lepší funkčnost či údržbu a vytváří omezení, která mají vliv na základní potřebu zákazníka.
Když to shrnu, úspěšnost automatizovaných řešení je otázkou správné volby konkrétního řešení a adaptace na konkrétní potřeby zákazníka.
Popiš nám, prosím, čím takový projekt automatizace začíná?
Ať už se jedná o projekt automatizace, digitalizace, nebo vlastně jakýkoli jiný projekt Logio, vždy nejprve začneme tím, že vyslechneme zákazníka, abychom zjistili jeho potřeby a očekávání. Poté se snažíme zmapovat supply chain, nebo jeho dílčí části, do detailu. Teprve po důkladné analýze jsme schopni identifikovat oblasti v dodavatelském řetězci, které mají největší potenciál pro automatizaci. S čistou hlavou můžeme pak přemýšlet, jaké jsou možné varianty řešení a na co vše bude mít implementace dopad. Tím, že se neupneme předem ke konkrétnímu řešení, využijeme skutečný potenciál automatizace a eliminujeme vícenáklady či další rizika.
Jak dlouho takové projekty většinou trvají?
Pokud se bavíme o návrhu řešení, jinými slovy feasibility study, tak to jsou tři čtyři měsíce, samotná implementace řešení je pak v horizontu roku a více v závislosti na rozsahu a komplexitě projektu. Díky našim zkušenostem jsme schopni “táhnout celý projekt” od návrhu až po dozor při implementaci, jak je vidět v tabulce níže.
Studie proveditelnosti
Business Case
Technické zadání
Příprava Vendor Listů
Administrace a vedení jednání s dodavateli
Technické vyhodnocení nabídek od dodavatelů
Projektový management a Řízení rizik
Detailní plánování technologie
Příprava funkční a systémové specifikace
Dozor implementace řídícího systému
Testování, náběh, přejímka a SOP
Můžeš uvést nějaký konkrétní příklad toho, jak takový komplexní projekt v Logio vypadá?
Z poslední doby uvedu například projekt pro Valeo Siemens, kde jsme navrhovali logistický koncept nové továrny na výrobu elektromotorů v Polsku. Představenstvo mělo už konkrétní ideu, a to, že v hale bude stát dopravník. My jsme se tím nenechali limitovat a zcela nezávisle jsme nadefinovali různé varianty řešení. Ty jsme poté porovnali mezi sebou z hlediska výkonnosti, OPEXu, CAPEXu či rizik. Vítěznou variantou nakonec bylo zavážení materiálu k lince pomocí flotily autonomních robotů, tzv. AMR. Toto řešení se v mnoha ohledech ukázalo jako zdaleka nejflexibilnější, cenově konkurenceschopné a v aktuální době covidu i velmi progresivní. Návrh doporučeného řešení jsme ověřili pomocí dynamické simulace. To nám pomohlo mimo jiné odhalit úzká místa v navrženém konceptu a tyto neefektivity odstranit ještě před samotnou realizací. Součástí studie proveditelnosti byla i technická specifikace vybraných logistických technologií a seznam vhodných dodavatelů jako podklad pro výběrové řízení.
Obr. Robotizace pracoviště sekvence baterií u zákazníka automotive
Jaké jsou projekty automatizace z poslední doby, na kterých Logio participovalo?
Z našeho seznamu mohu uvést například Plzeňský Prazdroj, kde jsme podpořili náběhový tým projektu autonomní manipulační techniky v Nošovicích v Radegastu, která umí stohovat a zaskladňovat palety s pivem do 4 vrstev na sebe. Přes rok spolupracujeme i s plzeňským závodem, který v rámci zvyšování výrobních kapacit musí řešit i logistiku. Zde jsme pomohli s výběrem dodavatele automatického skladu a již brzy se začne stavět. Nedávno jsme dokončili projekt v Unipetrolu pro automatizaci manipulace na výstupní logistice polyolefinů. Dlouhodobě pracujeme na projektech ve Škoda Auto a VW Bratislava, které se týkají automatických skladů, robotických sekvencí i autonomní manipulační techniky. Realizovali jsme projekty s různou úrovní automatizace pro Donoci, Lindab, Sportisimo nebo Megatech. Bylo toho opravdu dost a další projekty s významným podílem automatizace právě zahajujeme.
Obr. Využití dopravníkového systému a monorailu v zóně expedice u zákazníka FMCG
Kde vidíš největší benefity automatizace v aktuální době?
Důležitým faktorem je v době pandemie nezávislost na lidech. Automatizace šetří nejen lidské zdroje, ale také eliminuje riziko jejich nedostupnosti. V posledních letech bylo skoro nadlidským úkolem sehnat kvalitní skladníky či dělníky na linku. To mělo samozřejmě následný dopad na zvýšená rizika spjatá s provozem výroby, skladu a dlouhodobě negativně ovlivňovalo důležité KPIs jakými jsou OEE či OTIF. Proto motivace automatizovat provozy stále více rostla.
Samozřejmě ve výčtu benefitů mohu pokračovat i dalšími, jako například zvýšení kapacity skladu, snížení skladovací plochy, zvýšení bezpečnosti a kvality práce či obecně zvýšení efektivity logistických procesů.
To, že se automatizace začíná vyplácet, je vidět i na návratnosti investice. Ta se blíží u některých projektů, konkrétně s životností technologie 20 let, k pouhým dvěma rokům. Taková pěkná návratnost byla ještě v nedávné době sci-fi.
Obr. Využití dopravníkového systému v zóně kompletace a balení u zákazníka e-commerce
Když bys měl na závěr přesvědčit naše zákazníky, proč “dělat” automatizaci s námi, co bys zmínil?
Protože máme kvalitní knowledge base a reálné zkušenosti z projektů. To, co nás odlišuje od naší konkurence a našich zákazníků, je nejen komplexnost, ale i robustnost řešení a přesah mezi obory. Tj. neřešíme automatizaci izolovaně, ale řešíme všechny aspekty, které jsou pro úspěšnost projektu a jeho případný rozvoj v budoucnu klíčové.
Navíc jsme nezávislí a nekonkurujeme žádným dodavatelům technologie. Díky tomu, že víme, jak principiálně automatizace funguje, navrhujeme řešení na míru. Takové řešení, které v katalogu technologií prostě nenajdete. A v neposlední řadě – držíme náklady na uzdě, neboli řídíme rizika vícenákladů. To je jeden z mnoha bodů, který se při investicích v řádech desítek či stovek milionů korun určitě vyplatí.
Ing. Přemyl Zeman, Ph.D. je ve společnosti Logio už 14 let, během kterých vedl projekty převážně pro zákazníky v oboru automotive. Specializuje se na řízení dodavatelských řetězců, má rozsáhlé a komplexní know-how v oblasti logistických a informačních technologií, automatizace procesů a digitalizace dat. V Logio pracuje na pozici vedoucího projektové kanceláře a je odborným garantem pro projekty automatizace a pro projekty Škoda Auto.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.