SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
Letošní nápojová sezóna bude jiná. Jiná než obvyklé nápojové sezóny, které se odvíjejí od průměrné venkovní teploty. Pro výrobce nápojů je v takové sezóně podstatný moment, kterému se říká „trigger“. Jde o jakýsi startovní výstřel. Otevírají se stánky, předzahrádky a lidé se ve velkém osvěžují a vysedávají na venkovních terasách.
Taková sezóna začíná zhruba v období kolem Velikonoc. Jak ale avizovala vláda, letošní Velikonoce prakticky nebudou. Opatření proti šíření koronaviru znamenají, že vysedávat nikde nebudeme a koneckonců popíjet přes roušky na čerstvém vzduchu půjde jen stěží. Začátek sezóny se tedy posouvá. Na neurčito.
Výrobci se zpravidla na sezónu předzásobují. Jde jak o výrobce nealkoholických nápojů (i když třeba takovou kolu vyrobíte rychle – smícháním vody se sirupem), tak především pivovary, protože kvalitní druhy piva musí zhruba 35 dní zrát. Je tedy potřeba plánovat, předpovídat poptávku. A to je v současné situaci takřka nemožné.
Právě pivovary jsou z výše uvedeného důvodu v nezáviděníhodné situaci. Téměř dvě třetiny moku jdou do prodeje ve skleněných a PET lahvích, nebo v plechovkách. Třetina ale míří na trh takzvaně on-trade, tedy především v sudech nebo tancích do restaurací a hospod. A tahle třetina v současné době jako by nebyla.
Velké pivovary se snáz přeorientují z on-trade na off-trade. Ani tak ale nemají vyhráno, protože off-trade přináší zásadně nižší marže. Pak je tady také 500 minipivovarů, které většinou sázejí na dodávky do hospod a restaurací. U nich se výroba piva propadla v průměru o 80 procent. Některé z malých pivovarů v nouzi otevřely okna a prodávají alespoň to, co už navařily, v lahvích. Často se ale nevaří vůbec a podle odhadů celá čtvrtina z malých výrobců koronavirovou krizi nepřežije.
Pivovarům nezbylo nic jiného, než změnit obaly, do kterých pivo čepují. Jde ale o změnu komplexní, u výměny balení to nekončí.
Přizpůsobit je potřeba také procesy skladování. S tím jsou spojené změny v příjmu a expedici, objemu, termínech dodání objednávek a celkově ve změně distribuce. Kamiony teď nemíří do hospod, ale do obchodů.
Pokud výrobci stáčejí více do zálohovaných lahví (nevratných obalů je pouze čtvrtina), víc lahví se jim bude vracet. A tím jsme opět zpátky u problematiky skladování.
Problém budou hlásit pravděpodobně také dodavatelé. Například pěstitelé chmelu přišli o tisíce lidí, kteří právě v tomto období zastávají ruční práce, jako je ořezávání rostlinek chmele nebo jejich navádění do drátků. Někteří proto založili iniciativu „Buď superhrdina“, která má za cíl přilákat na pole výpomoc, především studenty.
Logio nabízí celou řadu produktů a služeb, které výrobcům piva pomůžou současnou situaci zvládnout. Jde především o oblasti řízení výroby nebo skladování a distribuci. Cílem je zajistit optimální vykrytí aktuální poptávky při efektivním využití současných kapacit a zdrojů. Naši konzultanti dokážou rychle vypracovat doporučení a návrh opatření. K tomu využívají datovou analýzu a pokročilé matematické metody plánování výrobních a logistických kapacit.
Nabízíme také simulační analýzu distribuční sítě a přesunu toků mezi jednotlivými kanály. Pomůžeme tak s plánováním závozů a využitím možností, které jsou v současné době k dispozici (například možnost realizovat závozy i v neděli).
Jestli si Češi něco nenechají vzít, tak je to právě pivo. Česká republika má nejvyšší spotřebu piva v přepočtu na obyvatele a z jedenácti nejstarších světových pivovarů jsou hned tři ty české.
Možná letos nedojde na velikonoční speciály zbarvené do zelena. Dá se ale předpokládat, že takzvaný efekt „odložené spotřeby“ zcela jistě nastane a výraz „jdu na jedno“ se rychle vrátí do slovníku tuzemských spotřebitelů.
V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.
20. července 2024 Logio slavilo 20 let. Srdečné poděkování patří našim stávajícím kolegům a všem, kteří nám v uplynulých 20 letech pomáhali tuto společnost posouvat kupředu. 💚
Dianka Ščuková, Jiří Dědeček a Jan Volf. Každý z nich sdílí svou jedinečnou cestu od začátků ve firmě až po současné seniorní pozice. V článku se dozvíte, jak náhodné příležitosti a osobní iniciativy vedly k jejich profesnímu růstu.
Martin Plajner je vedoucí oddělení R&D a má pod svým vedením i naše trainees. Zeptali jsme se ho, i naše trainees, jak tento trainee program vnímají.
Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.