logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog Byznys
  • Jak efektivně dostat věci z bodu A do bodu B
1. 3. 2019
Categories
  • Byznys
  • Příklady z praxe
  • Řízení dodavatelských řetězců
  • Snídaně
Tags
  • business breakfast
  • distribuce
  • distribuční strategie
  • distribution
  • distribution wizard
  • Logio snídaně
  • LogioSnídaně
  • snídaně

Jak efektivně dostat věci z bodu A do bodu B

1 března, 2019


Logistiku neplánujte živelným zapícháváním špendlíků do mapy!

Hráli jste někdy deskovou hru Kamionem po Evropě? V logistice se to jmenuje “distribuční strategie”. Laicky se to dá nazvat “jak, jak často a čím budeme vozit věci od někoho k někomu, kdo to bude dělat a kolik nás to všechno bude stát”.



Podíváme-li se na běžný provoz firmy z pohledu času, můžeme plány rozdělit následovně: v řádu dnů nebo týdnů řešíme operativu, v řádu měsíců taktiku a to, co plánujeme s tím, že to má fungovat roky, to je právě strategie. Pokud tedy tyto dlouhodobé plány úplně nevychází, přijdeme o velké peníze a mnohé kroky už ani vrátit nelze.

Strategie je manažerské rozhodnutí. Nikdo nemůže firmě přikázat, jakou cestu zvolí. Může jenom doporučit vhodné varianty. Současně však neexistuje jediná nejlepší cesta.

Na co se zaměřit

Podívejme se na celou distribuční strategii na modelovém příkladu výrobce krmiva pro psy. Ten každý týden rozveze do obchodů 225 tun granulí a konzerv a představuje předního hráče na trhu. Na následující mapě vidíme, jak jsou jednotlivé obchody rozprostřené po Česku. Tam všude musíme náš produkt dostat.

Mapa znázorňující rozmístění obchodů po Česku

Mapa znázorňující rozmístění obchodů po Česku

Na mapě vidíme objemy zboží, které je potřeba zavážet do jednotlivých lokalit

Na mapě vidíme objemy zboží, které je potřeba zavážet do jednotlivých lokalit

První otázka zní, jak často chceme obchody zásobovat. Jednou, nebo dvakrát týdně? Na první pohled by se mohlo zdát, že dvakrát týdně logicky znamená dvojnásobné náklady. Na to si odpovíme později.

V druhé řadě řešíme, kolik chceme mít skladů. Buď můžeme postavit, nebo pronajmout dva centrální sklady – jeden třeba u Prahy, druhý u Brna.  Druhou variantou je pět skladů, z toho dva větší, které zásobují i ty tři zbylé, menší. Z těch se pak vozí zboží přímo do obchodů. A třetí variantou je skladů devět.

Víme přitom, že víc skladů přináší vyšší náklady na pronájmy nebo výstavbu, personál, energie a podobně. Zároveň ale také vyšší lokalizaci, tudíž ušetřené peníze na dopravě. V potaz je potřeba brát také to, že sklad u Prahy bude stát víc než třeba u Šumperka. Velké centrální sklady pak zpravidla zásobují ty malé, ze kterých se rozváží zboží ke klientům.

Takto vypadá distribuce zboží z devíti skladů rozmístěných po Česku

Takto vypadá distribuce zboží z devíti skladů rozmístěných po Česku

Pak je tady otázka vozového parku. Čím budeme zboží vozit? Nejde přitom o to, jestli to bude auto z Koreje, nebo z Německa, ale jak bude velké, kolik bude stát provoz a kdo ho může řídit. Bude to malý pick-up, dodávka nebo kamion?

Jak budeme granule vozit

Všechna tato dilemata jsme si nahráli do systémů a aplikací, které dokážou jednotlivé varianty ocenit, abychom je následně mohli porovnat. A učinit zodpovědné strategické rozhodnutí. Z následujícího obrázku vyplývá, že nejlevnější variantou je postavení pěti skladů, tudíž vyšší lokalizace, a rozvážka zboží malými auty. Modré puntíky přitom označují rozvážku jednou týdně, červené pak dvakrát do týdne.

A jak už jsme naťukli, rozhodně nejsou náklady na rozvážku dvakrát týdně dvojnásobné. Pokud rozvážíme dvakrát týdně místo jednou, najedeme pouze o zhruba 20 % víc kilometrů. A to není zas takový rozdíl. Stojíme tak před zásadní strategickou otázkou – vyplatí se nám to?

Celkové náklady na různé varianty distribuční strategie

Celkové náklady na různé varianty distribuční strategie

Neházejte si korunou

Distribuční strategie může ovlivnit až 80 % nákladů na logistiku. Rozhodně tedy není prostor pro živelné zapíchnutí špendlíků do mapy a budování skladů na jejich místě.

Na příkladu výš jsme demonstrovali situaci firmy, která nově vstoupila na český trh. Řešit distribuční strategii má ale smysl třeba i v případě, že dojde k poklesu nebo nárůstu prodejů, při zavedení nového produktu nebo při změně distribučního kanálu. Třeba kamenné obchody, které se rozhodnou prodávat zboží i přes internet, nebo naopak e-shopy, které začnou využívat kamenné výdejny. Faktorů, které ovlivňují distribuční strategii, je spousta a je třeba je důkladně projít, zvážit a následně si zvolit správný směr.

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.