logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Pivní koronakrize
31. 3. 2020
Categories
  • Blog
  • Doprava
  • Inspirace
  • Logio
Tags
  • koronakrize

Pivní koronakrize

31 března, 2020

Krize v pivovarech: lahve nebo nic

Letošní nápojová sezóna bude jiná. Jiná než obvyklé nápojové sezóny, které se odvíjejí od průměrné venkovní teploty. Pro výrobce nápojů je v takové sezóně podstatný moment, kterému se říká „trigger“. Jde o jakýsi startovní výstřel. Otevírají se stánky, předzahrádky a lidé se ve velkém osvěžují a vysedávají na venkovních terasách.

Taková sezóna začíná zhruba v období kolem Velikonoc. Jak ale avizovala vláda, letošní Velikonoce prakticky nebudou. Opatření proti šíření koronaviru znamenají, že vysedávat nikde nebudeme a koneckonců popíjet přes roušky na čerstvém vzduchu půjde jen stěží. Začátek sezóny se tedy posouvá. Na neurčito.

Kdy přitopit pod kotlem?

Výrobci se zpravidla na sezónu předzásobují. Jde jak o výrobce nealkoholických nápojů (i když třeba takovou kolu vyrobíte rychle – smícháním vody se sirupem), tak především pivovary, protože kvalitní druhy piva musí zhruba 35 dní zrát. Je tedy potřeba plánovat, předpovídat poptávku. A to je v současné situaci takřka nemožné.

Právě pivovary jsou z výše uvedeného důvodu v nezáviděníhodné situaci. Téměř dvě třetiny moku jdou do prodeje ve skleněných a PET lahvích, nebo v plechovkách. Třetina ale míří na trh takzvaně on-trade, tedy především v sudech nebo tancích do restaurací a hospod. A tahle třetina v současné době jako by nebyla.

Velké pivovary se snáz přeorientují z on-trade na off-trade. Ani tak ale nemají vyhráno, protože off-trade přináší zásadně nižší marže. Pak je tady také 500 minipivovarů, které většinou sázejí na dodávky do hospod a restaurací. U nich se výroba piva propadla v průměru o 80 procent. Některé z malých pivovarů v nouzi otevřely okna a prodávají alespoň to, co už navařily, v lahvích. Často se ale nevaří vůbec a podle odhadů celá čtvrtina z malých výrobců koronavirovou krizi nepřežije.

Co na to logistika

Pivovarům nezbylo nic jiného, než změnit obaly, do kterých pivo čepují. Jde ale o změnu komplexní, u výměny balení to nekončí.

Přizpůsobit je potřeba také procesy skladování. S tím jsou spojené změny v příjmu a expedici, objemu, termínech dodání objednávek a celkově ve změně distribuce. Kamiony teď nemíří do hospod, ale do obchodů.

Pokud výrobci stáčejí více do zálohovaných lahví (nevratných obalů je pouze čtvrtina), víc lahví se jim bude vracet. A tím jsme opět zpátky u problematiky skladování.

Problém budou hlásit pravděpodobně také dodavatelé. Například pěstitelé chmelu přišli o tisíce lidí, kteří právě v tomto období zastávají ruční práce, jako je ořezávání rostlinek chmele nebo jejich navádění do drátků. Někteří proto založili iniciativu „Buď superhrdina“, která má za cíl přilákat na pole výpomoc, především studenty.

Jak zmírnit ztráty nebo jim úplně zamezit

Logio nabízí celou řadu produktů a služeb, které výrobcům piva pomůžou současnou situaci zvládnout. Jde především o oblasti řízení výroby nebo skladování a distribuci. Cílem je zajistit optimální vykrytí aktuální poptávky při efektivním využití současných kapacit a zdrojů. Naši konzultanti dokážou rychle vypracovat doporučení a návrh opatření. K tomu využívají datovou analýzu a pokročilé matematické metody plánování výrobních a logistických kapacit.

Nabízíme také simulační analýzu distribuční sítě a přesunu toků mezi jednotlivými kanály. Pomůžeme tak s plánováním závozů a využitím možností, které jsou v současné době k dispozici (například možnost realizovat závozy i v neděli).

O pivo nepřijdeme

Jestli si Češi něco nenechají vzít, tak je to právě pivo. Česká republika má nejvyšší spotřebu piva v přepočtu na obyvatele a z jedenácti nejstarších světových pivovarů jsou hned tři ty české.

Možná letos nedojde na velikonoční speciály zbarvené do zelena. Dá se ale předpokládat, že takzvaný efekt „odložené spotřeby“ zcela jistě nastane a výraz „jdu na jedno“ se rychle vrátí do slovníku tuzemských spotřebitelů.

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.