logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Mrtvé zásoby z pohledu filozofie a podnikání
30. 11. 2021
Categories
  • Blog
  • Forecasting
  • Optimalizace
  • Řízení dodavatelských řetězců
Tags
  • logistika
  • tipy

Mrtvé zásoby z pohledu filozofie a podnikání

30. listopadu 2021

V časech, které ještě naše prababičky pamatují, byla výroba soustředěná mezi jednotlivé řemeslníky, kteří znali své zákazníky a své produkty. Velmi dobře věděli, kdy mají vyrábět jaký výrobek, aby si našel svého zákazníka, a také věděli, za kolik peněz jej mají prodávat. Případně uměli dobře vyprodat přebytky, pokud uznali za vhodné, aniž by si poškodili své jméno. 

Od dob našich prababiček jsme se posunuli a zavedli do naší “normality” řadu novinek:

  • Obvykle vyrábí někdo jiný, než prodává koncovému zákazníkovi.
  • U většiny výrobků už neexistuje jedinec, který by výrobku rozuměl jako celku ve všech detailech.
  • Prodávajících je hodně (hyperkonkurence).
  • Prodává se v několika prodejních kanálech najednou.
  • Prodávající nemá úplné, a často ani dostatečné znalosti o prodávaném produktu.
  • Množství produktů a jejich typů se znásobilo a stále násobí.
  • Prodává se v sezonách, které nesouvisí s produkčními zákonitostmi (Black Friday, Vánoce, Velikonoce).
  • Výrobky se dovážejí z celého světa se všemi komplikacemi s tím spojenými
  • Životní cyklus výrobků se stále zkracuje.
  • Módnost a trendovost najdeme téměř u všech typů výrobků.
  • Kvůli dosažení lepší ceny často nakupujeme spekulativně.
  • Spotřebitelé vlivem promočních prodejů kupují věci, které by jinak nekoupili.
  • Spotřebitelé kupují věci, které si vzhledem ke svým příjmům nemohou dovolit.

Výše uvedené jevy nás všechny vedou do situace, že není v lidských silách uřídit plynulý tok výrobků a zboží v našich dodavatelských řetězcích. Představte si armádu lidí, kterou bychom potřebovali na uřízení desítek tisíc položek, které jsou v dnešních maloobchodních sítích obvyklé. Dramatičtější situace je ještě e-commerce, kde mizí limity kamenné sítě prodejen a limituje nás již jen naše skladová kapacita.

Jak to, že jsme schopni alespoň v omezené míře tok výrobků a zboží řídit?

V průběhu posledních desítek let vznikly specializované systémy pro automatizovanou předpověď prodejů a objednávání. Strojové učení a následně počátky umělé inteligence jsme využili na řízení celého dodavatelského řetězce. Jednotlivé úlohy = řešení výše popsaných těžkostí dodavatelských řetězců totiž nelze řešit izolovaně.

Finance: finanční kapacity mají vliv na velikost zásob.
Marketing: způsob propagace a přesvědčení zákazníka marketingovým mixem ovlivňuje finální velikost prodeje.
Cenotvorba: promoční i nepromoční ceny ovlivňují velikost a čas prodeje.
Logistické kapacity: ovlivňují schopnost dostat výrobky a zboží na prodejní pult.

Pokud všechny složky firmy a dodavatelů  nefungují, jak mají, vznikají mrtvé zásoby, které zabírají místo, možná se nemusely ani vyrobit, snižují efektivitu a tím i udržitelnost celého systému. Opakem mrtvých zásob je nedostupnost zboží, která je v dnešních dnech stejně palčivým problémem.

Pokud nám někde zůstanou zásoby, které jsme ať z vnitřního nebo vnějšího důvodu neprodali, tak už vždy znamenají vyšší náklady – minimálně na dvojitou přepravu atd…. Je tedy lepší vždy lépe plánovat a distribuovat, než následně hasit problémy za cenu dalších nákladů.

Často se setkáváme s požadavkem na řešení zásob ve firmách. Řešením je vyladění celého dodavatelského řetězce a organizační struktury tak, aby špatné zásoby nevznikaly, nezhoršovaly naše hospodaření, udržitelnost byznysu i společnosti.
Rychlá řešení neexistují, řešení procesního, obchodního či technologického charakteru vždy zaberou minimálně vyšší jednotky měsíců, ale efekt je jistý.

Cestou ven může být i změna nákupních zvyklostí spotřebitelů a k té můžeme přispět tím, že nebudeme donekonečna rozšiřovat portfolia výrobků, které nepřinášejí hodnotu, a nebudeme je pak vyprodávat za nesmyslné peníze. Změnu mohou způsobit maloobchodníci i spotřebitelé. Hodiny tikají.

Mrtvé zásoby z pohledu čísel

Pokud bychom se na vznik mrtvých zásob podívali z pohledu čísel, tak jednoznačně jako viníka číslo jedna můžeme určit schopnost firem rozšiřovat portfolio produktů neboli nabídku toho, co si u nich může zákazník nakoupit. Tak trochu tomu nahrává současná doba, kde každý očekává, že bude vše a všude dostupné. Zhýčkaného zákazníka si vytvořily samy firmy. 

Za posledních pár let došlo k nárůstu nabízených položek o 40%! 40% je fakt velké číslo. Tím dochází i k exponenciálnímu růstu komplexity, o kterou se lidé odpovědní za řízení zásob – celého portfolia – musí starat. 

Jaký je podíl mrtvých zásob napříč jednotlivými segmenty?

  • hračky 20 %
  • elektronika 32 %
  • fashion 34 %
  • pc + příslušenství 35 %
  • pracovní pomůcky 12 %
  • stavebniny 14 %

Při pohledu na ta čísla je každému jasné, jak velký problém to je. Je to část zásob, za které firma zaplatila, a není schopna vygenerovat ani korunu v tržbách. V porovnání s průměrným číslem u e-commerce firem, které nemají jedinou prodejnu a 100% jejich prodejů se děje online, je toto číslo okolo 40%. Je to zejména kvůli tomu, že firmy z tohoto odvětví zažívají obrovský růst a jednoduše nejsou schopny efektivně pracovat s narůstajícím portfoliem. 

Firmy musí zavést pravidelný proces zbavování se mrtvých zásob, které nejsou schopny prodat a najít jediného kupce. Jak se obecně zbavit mrtvých zásob? Cest je hned několik a kreativitě se meze nekladou. Můžete začít pracovat s cenou, formou slev a pobídek, můžete vytvořit balíček s položkami, které se dobře prodávají, můžete zkusit buyback s vaším dodavatelem, můžete využít portály jako je Aukro apod. Ty levné položky zkuste dát jako dárek. 

Text byl připraven redakcí www.logistika.ekonom.cz.

Mám zájem o vaše služby

Tomáš Formánek vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a soustředí se na produktový vývoj, logistiku a marketing. Je jedním z majitelů společnosti Logio, která se specializuje na komplexní řízení dodavatelských řetězců. Zároveň je také spoluzakladatelem holdingu Patero, který investuje do inovativních startupů.

Další na blogu
Blog
Byznys
Logio
Řízení dodavatelských řetězců

Současný Supply Chain vyžaduje revizi a velká rozhodnutí

Optimalizace logistiky a zvyšování efektivity a robustnosti dodavatelského řetězce jako takového je v dnešních dnech čím dál tím větší téma . S klienty o něm při našich projektech mluvíme stále častěji

Více »
3. 3. 2022
Blog
Forecasting
Řízení dodavatelských řetězců

Logistika výrobních podniků a současné problémy dodavatelských řetězců

Všechny subjekty v prostředí současné ekonomiky se už poněkolikáté během posledních dvou let ocitají v situaci, která je pro všechny nová a jedinečná. U spotřebitelů přetrvává poměrně vysoká poptávka, z části

Více »
30. 12. 2021
Blog
Byznys
Optimalizace

Odstávky jako příležitost ke změně

Aktuální nedostatek zdrojů pro výrobu, zejména vstupního materiálu, lze řešit dvěma způsoby. Firma omezí výrobu na takovou úroveň, která odpovídá dostupnosti materiálu, bude ale neustále vyrábět,

Více »
30. 12. 2021
Blog
Forecasting
Inspirace
Řízení dodavatelských řetězců

Kde utratit 260 mld Kč?

Pomalu, ale jistě, se přesouváme do období, kde se spolu s pozdravem často ptáme: “Tak co dárky, už máte nakoupeno?”  A vzhledem k tomu, že více než třetina

Více »
4. 12. 2021

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.