logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog Big data
  • E-shopy čeká investice do automatizace
14. 6. 2019
Categories
  • Big data
  • Byznys
  • Doprava
  • Forecasting
  • Inspirace
  • Logio
  • Nové technologie
Tags
  • automatizace
  • Skladování

E-shopy čeká investice do automatizace

14 června, 2019

Trh e-shopů začíná být nasycený. Obraty internetových obchodů sice stále rostou, růst se ale zpomaluje. Zvyšuje se konkurence a s tím také tlak na kvalitu služeb.

V loňském roce bylo v Česku 43.500 e-shopů, jejich tržby dosáhly 135 miliard Kč. To představuje víc než desetinu tržeb retailového trhu.

Češi na internetu nakupují nejčastěji oblečení. Z pohledu tržeb ale jasně vede elektronika. V roce 2018 hlásily největší meziroční nárůst potraviny, které se tuzemští spotřebitelé postupně učí na internetu nakupovat. Druhý nejvyšší nárůst pak zaznamenaly erotické pomůcky.

České e-shopy také hojně expandují do zahraničí. Nejvíc na Slovensko, do Maďarska nebo Rumunska.

Jak se zákazníci rozhodují

Zákazníky prodejce spolehlivě naláká cenou. Podstatné je ale také to, jestli je zboží skladem, jak rychle bude doručeno nebo jestli je možné jeho pohyb sledovat on-line. Roli hraje také možnost zvolit si místo a čas doručení. Třeba osobní odběr na výdejním místě nabízí 9.600 e-shopů.

Klíčové oblasti logistiky v ecommerce

V současné době tvoří e-shopy a retail 30 procent veškeré poptávky po skladových nemovitostech, a stávají se tak novým tahounem trhu, kdy nahrazují automotive. Hlavním trendem je pak potřeba přiblížit se zákazníkovi a zkrátit dobu doručení. Reakcí je stěhování do měst, kde vznikají prodejní místa o menších plochách a s menšími sklady.

Skoro polovina e-shopů tvrdí, že jim zpracování objednávky od jejího obdržení do předání dopravci trvá víc než čtyři hodiny. Přitom 58 procent nakupujících chce své zboží ještě ten samý den.

Mezi největší výzvy patří odstranění chyb ve vychystávání. Záměny zboží jsou časté především u potravin. Nakládka a distribuce pak následuje v dalším sledu. Tady jsou největším problémem nedostatečné kapacity dopravců a nedostatek řidičů. Doslova noční můru představují sezónní špičky, zejména Vánoce, kdy je nutné situaci řešit najímáním agenturních pracovníků. I na toto období roku se ale dá dopředu připravit.

A pak je tady vrácené zboží. Průměrně zákazníci vrátí 23 procent výrobků nakoupených on-line, v některých případech ale může číslo přesáhnout i 50 procent. Řízení procesu vratek jako součást distribuční strategie je pak nutností.

Automatizace bude nezbytná

S tím, jak s rostoucí konkurencí roste také tlak na kvalitu služeb, bude v oblasti e-commerce hrát čím dál větší roli automatizace.

Tu lze přitom využít prakticky v jakékoli fázi distribučního řetězce. S čím vším vám dokážeme pomoci?

S&OP (Sales and Operations Planning) je taktický proces, který umožňuje managementu strategicky směřovat firmu podle aktuálního dění na trhu tak, aby maximalizovala přidanou hodnotu a vytvořila konkurenční výhodu. S&OP je proces, který dává dohromady všechny potřebné plány pro budoucí byznys firmy, jako jsou prodejní plán, marketingový, produktový, výrobní, nákupní, distribuční a samozřejmě i finanční. Další informace se dočtete v článku, který popisuje i jednotlivé kroky zavedení S&OP procesu.

Distribuční strategie by nám měla odpovědět na otázku, jak a čím budeme dopravovat zboží k zákazníkům, jak často se to bude dít, ale třeba také odkud budeme zboží vozit. S tím vším dokáže pomoci umělá inteligence, která jednotlivé varianty propočítá, ocení a zapíchne pomyslné špendlíky do mapy. Konkrétně se distribuční strategii věnujeme v článku Jak efektivně dostat věci z bodu A do bodu B.

Řízení promoakcí a optimální pricing je další z oblastí, se kterou dokáže Logio pomoci. Náš softwarový nástroj Promotool využívá unikátní matematické algoritmy, které umí celý proces promoakcí navrhnout, realizovat, vyhodnocovat, neustále vylepšovat a učit se. Výsledkem jsou „zdravé“ slevové akce, které spotřebitele skutečně osloví. Zajímá vás víc? Přečtěte si článek o tom, jak méně slev znamená větší zisk. ()

Řízení zásob je s ohledem na náročnost zákazníků podstatnou složkou, na kterou je potřeba se zaměřit. Jak jsme uvedli výše, dostupnost zboží skladem je druhým nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje, jestli zákazník nakoupí u vás nebo u konkurence. Ovšem stejně jako nedostatek zboží, i jeho přebytek na skladě znamená nemalé ztráty. I tady je cestou automatizace a využití umělé inteligence, která dokáže z historických dat předpovědět, o jaké produkty bude zájem. Víc podrobností popisujeme v samostatném článku, případně se můžete seznámit s naším softwarem Planning Wizard.

Skladová logistika a automatizace je úzce spjatá s distribuční strategií. Podstatné je, kam přesně a kolik skladů postavit, ale také jakou by měly mít kapacitu. To vše se dá dopředu jednoduše spočítat. Stejně tak je možné navrhnout vnitřní uspořádání skladu, včetně optimálních logistických technologií, manipulační techniky nebo počtu potřebného personálu. Na svůj sklad se můžete podívat ještě před tím, než se „kopne do země“. Naši konzultanti ho dokážou nasimulovat v unikátním softwaru a predikovat případné nedostatky. V Logiu tomu říkáme Digital twin .

Zaměřit se na Big Data znamená vyhodnotit celý řetězec od zákazníků po dodavatele a zkoumat, co se v jednotlivých článcích celého řetězce děje. Ať už jste velká nebo malá výrobní firma, můžete měnit data v příležitosti, které následně přeměníte v peníze. V Logiu tomu říkáme “monetizace dat”. Správné vyhodnocení nasbíraných dat může podstatně zvýšit efektivitu, ušetřit náklady a jednoduše řečeno dělat věci tak, aby dávaly smysl. Přečtěte si třeba o tom, jak Big Data využít v analýze prodejů a tržeb .

Co vše umíme s Big daty, najdete zde .

Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.