logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog Inspirace
  • Detektivní příběh o prodeji hraček
19. 12. 2018
Categories
  • Inspirace
  • Logio
  • Příklady z praxe
  • Snídaně
Tags
  • obchod
  • tipy

Detektivní příběh o prodeji hraček

19 prosince, 2018
Jak najít zločince mezi tisíci podezřelými, kteří vám kazí roční plán marže a prodeje? Nechte to na moderních metodách, které dokážou na kriminálníka ukázat imaginárním prstem během několika sekund. Koho z vás by vyděsil excel s tisíci řádky? Asi většinu. Zbytek by pak zcela jistě vyděsil excel, který by měl položek několik milionů. Nikdo by se totiž nechtěl přehrabovat v tolika údajích a hledat v nich relevantní příběh, který dokáže rozuzlovat hlavní zápletku.
Ta v našem fiktivním příběhu zní – neplníme plán tržeb při prodeji hraček. V tomto ohledu jsme na 98 procentech. V plánu marže je to ještě horší. Tam se sloupec grafu zastavil dokonce na hodnotě 45 procent. Teď vyvstává hlavní otázka – kdo nebo co to způsobilo? Plyšový medvídek, barbína nebo skládací bagr? Anebo někdo jiný z dalších desítek tisíc položek? Může to být kdokoli.
Graf plnění plánu marží a tržeb

Graf plnění plánu marží a tržeb

Jako první je potřeba se podívat na to, jak se marže vyvíjely v čase. Tady vidíme, že se náš budget přestává plnit v druhé polovině roku. Ke spáchání zločinu došlo právě tam. Pátrání jsme tedy zúžili.

Samá voda…

Dalším krokem je podívat se na podezřelé optikou produktových skupin. K tomu nám pomůže takzvaný bublinový graf. A tady máme jasno. Kriminálníkem jsou podle tohoto grafu barbíny, které neplní plán o sedm procent. Při detailním pohledu je ale vidět, že některé barbíny plán sice výrazně neplní, pak jsou ale i takové, které ho výrazně přeplňují. Vezmeme tedy tu, která je v tomto ohledu nejhorší. V jednom případě se dokonce prodala výrazně pod cenou. Dotyčnou podezřelou peskovat za to, že stahuje naše grafy do červených čísel, ale není příliš systémové řešení. Tudy cesta nevede. Tahle barbína není tolik podstatná, aby srazila celková procenta.
Prvním podezřelým je barbína s výrazným propadem prodejní ceny

Prvním podezřelým je barbína s výrazným propadem prodejní ceny

Pomůžou moderní kriminalistické metody

V tomhle počtu podezřelých není možné hledat tak, že prozkoumáme každou položku a budeme se snažit každého na první pohled prokouknout. Vyšetřování musí být komplexnější. Nasazujeme tedy sofistikované testy, které podezřelé rozdělí do skupin a seřadí. Z toho nám vypadne graf, ze kterého je na první pohled vidět, kdo je kdo. Osa x představuje plnění plánu tržeb, osa y plnění plánu marží. Díky šrafovaným mezníkům pak jednoznačně dokážeme identifikovat, kdo jsou klaďasové a kdo záporáci. A na ty největší kriminálníky se teď můžeme zaměřit.
Graf plnění plánu marží a tržeb. Z něho je jasně vidět, kdo jsou hrdinové, kdo padouši.

Graf plnění plánu marží a tržeb. Z něho je jasně vidět, kdo jsou hrdinové, kdo padouši.

Ale pozor, i v téhle bandě můžeme najít velké rozdíly. Stačí se podívat na další souvislosti. Třeba na to, jak ovlivňuje cena, kterou si záporáci účtují, zájem potenciálních klientů. A tady je další indicie. Plnění plánu marže jednoznačně souvisí s cenou.
Znázornění jednotlivých prodejních kategorií a korelací

Znázornění jednotlivých prodejních kategorií a korelací

Na stopě

Nechali jsme si tedy zpracovat další graf. Z něj vyplývá, že v jednom měsíci se jedna z položek prodávala výrazně pod cenou. Kdo to byl? Máme ho! Policejní pes zaštěkal u položky „garáž“. Ke zločinu došlo u garáže, která se v jednom měsíci prodala výrazně pod cenou, což způsobilo ztrátu ve stovkách tisíc korun. A to je potřeba vysvětlit. Garáž míří k výslechu.
Položka garáž se ukázala jako největší „ryba“ v celém příběhu.

Položka garáž se ukázala jako největší „ryba“ v celém příběhu

… a pohádky je konec

Opět se ukázalo, že vrahem není vždycky zahradník. I když se na začátku nejvíc podezřele tvářila jedna z barbín, nakonec nás pátrání dovedlo ke garáži, která způsobila výrazný finanční propad. Z pátrání ale vyplývá, že jsou tady i další, kdo nemají čisté svědomí. I na ně bychom se měli zaměřit. Buď jim důrazně domluvit, nebo je z příběhu vyškrtnout. Garáž v našem případě představovala jeden záznam z deseti milionů. Díky moderním metodám jsme dopadli zločince celkem rychle. Jak velký by jinak musel být tým detektivů, aby pachatele odhalil? A jak dlouho by mu to trvalo?
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.