logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • Krize a příležitosti v DISTRIBUCI
3. 4. 2020
Categories
  • Blog
  • Doprava
  • Inspirace
Tags
  • koronakrize

Krize a příležitosti v DISTRIBUCI

3 dubna, 2020

Kamioňák Marcel najezdil každý týden tisíce kilometrů, od jednoho zákazníka k druhému. Nové zakázky musel odmítat. Teď sedí doma a přemýšlí, že svoje auto prodá. A taková je situace tisíců dalších. Na druhou stranu krize je vždy příležitost, stačí ji v té záplavě negativních zpráv najít.

Přišlo to velice rychle – zavřené obchody, omezené poskytování služeb všeho druhu, uzavřené hranice a nakonec i omezený pohyb na veřejnosti. Řada obchodníků musela ze dne na den začít řešit, jak změnit princip fungování svého byznysu.

Zatímco někdo zavřel nadobro bez možnosti přechodu na alternativní způsob poskytování svých služeb, ti šťastnější se teď potýkají s tím, jak zefektivnit (případně vyřešit od nuly) procesy v logistice.

 

Chleba i svíčková na webu

Obchody s potravinami nezavřely prakticky ani na den od vyhlášení nouzového stavu. Už v první fázi, kdy se vznášela nejistota ve vzduchu, měly napilno. Češi si vytvářeli zásoby, jako by měla přijít válka.

Potravinové řetězce a supermarkety proto napínají logistiku na maximum. Situace se postupně stabilizuje, výrazně se ale navýšil podíl prodejního kanálu B2C na úkor B2B (tedy místo firmám se prodává přímo koncovým zákazníkům). Nápoje a potraviny neputují z velkoobchodů do restaurací a hospod, ale prakticky výhradně do obchodů. Někteří výrobci proto pomáhají s logistikou tím, že nezavážejí zboží do skladů, ale přímo na prodejny. A to i tam, kde to tak doposud nebylo.

Pro nápojáře to znamená změnu struktury prodejů, on-market se přelévá do off-market. Zároveň se mění struktura obalů, kdy posilují skleněné nebo plechové obaly na úkor sudů a tanků. Marže tak klesají prakticky na hodnoty blízké nule.

Proměnilo se také nákupní chování spotřebitelů, kteří začali vykupovat celé prodejní kategorie. V regálech se zaprášilo po trvanlivých potravinách, stejně tak je v současné době prakticky nemožné sehnat webkamery. 

Řada obchodníků přesunula své obchody na internet (hodně skloňovaným výrazem se tak stává “e-shopifikace”). Ti stávající pak hlásí výrazně vyšší objem objednávek. Rohlík.cz eviduje 20 obsloužených zákazníků každou minutu. Trvanlivé potraviny začala prodávat i Alza nebo Mall.

To všechno zvyšuje nároky na distribuci a zasilatelské služby. Rozváží se nejen zboží, ale i obědy, a to až ke dveřím. Zásilkovna přišla s konceptem „Zásilkovna Drive“, který umožňuje převzít balík přímo z auta, aby se omezil kontakt mezi lidmi.

Na druhou stranu je krizový režim spojený se zvýšenými náklady. Dopravci, ale i obchodníci musejí řešit výrazně vyšší nároky na hygienu a ochranu svých zaměstnanců – ať už v podobě roušek, rukavic nebo třeba dezinfekce vozidel a nákupních košíků. Pro zaměstnance zase současná situace znamená přesčasy a mimořádné směny.

Soumrak dopravců

Velcí výrobci omezili nebo úplně zastavili svoji produkci. Prakticky všechny evropské státy pak omezily pohyb přes své hranice, a to včetně nákladní silniční dopravy.

Aktuální informace na hraničních přechodech monitoruje společnost Sixfold

Informace o aktualitách v nákladní silniční dopravě přináší společnost Shipvio

Důležité a užitečné informace se dozvíte také od společnosti Saloodo!


První propad zažil obor nákladní silniční dopravy počátkem března a akceleroval koncem měsíce, kdy přerušily výrobu automobilky. Výsledkem je stav, kdy stojí víc než polovina kamionů. Dopravci tak prožívají doslova klinickou smrt. V minulých letech byl březen vždy zhruba o 10 % silnější než únor. Letos bohužel naopak dochází k mírnému propadu, který očekáváme, že se bude ještě prohlubovat v dalších měsících, jak je vidět na grafu výběru mýtného. 

Do zorného pole se tak opět dostává železniční doprava. Ta na jednu propustku přes hranice přepraví násobně víc materiálu než kamiony. Z důvodu omezené osobní dopravy má navíc železnice volné koridory, a v řadě případů je tak ve výsledku rychlejší než doprava po silnici. V dohledné době zřejmě nemůžeme čekat velký rozmach zahraniční vlakové přepravy. Na jednu stranu má v současné situaci otevřené dveře pro expanzi. Na stranu druhou je aktuální stav dočasný a po odeznění krize se vrátí zpět do normálu i se všemi komplikacemi a překážkami, které doprava po železnici přináší.

Kdo byl o krok napřed, bude ještě dál

Když už jsme v souvislosti s nakupováním domácností před plným propuknutím krize zmínili slovo válka, právě ve válce šel vždycky technický pokrok kupředu nejrychleji. Obdobnou paralelu můžeme vidět i v současné krizi. Třeba digitalizace školství měla trvat několik let, celý proces ale nabral výrazně vyšší tempo. I v obchodě se procesy výrazně uspíšily a do digitálního světa se přesunula řada prodejců, i těch, do kterých bychom to ještě nedávno neřekli. Zkrátka do online prostředí se přesouváme všichni. Nic jiného nám vlastně ani nezbývá.

Teď je tedy šance, že si všichni uvědomíme, kolik je toho vlastně možné dělat online, nebo prostě a jednoduše „jinak“. V krátkodobém horizontu je tak možné současnou situaci posuzovat jako příležitost, která přichází jednou za dvacet let.

A už nyní je vidět, jak se v adaptaci na nové podmínky rozevírají nůžky mezi jednotlivými obchodníky. Jak to tak bývá, situace nahrává  především připraveným. Profitovat tedy budou všichni, kteří se stihli stát v těchto nelehkých časech hybateli změny, dokázali přepnout svůj mindset na adaptaci a inovaci. Ti ostatní budou nejspíš vyhlížet návrat starých pořádků, který ale s největší pravděpodobností nepřijde.

Díky našim letitým zkušenostem s distribuční strategií jsme připraveni pomoci i vám, abyste se přizpůsobili novým podmínkám co nejrychleji a co nejefektivněji.  

Chci se dozvědět víc
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.