logio_logio_20letlogio-G-green-CMYKlogio_logio_20letapple-icon-180x180
  • Služby
  • Software
  • Odvětví
  • Business Intelligence
  • Případové studie
  • O nás
    • O firmě
    • Blog
    • Podcast
  • Kariéra 🆕
    • Volné pozice
    • Trainee program
    • Logio Supply Chain Masters 🆕
  • Kontaktujte nás
  • ČeštinaČeština
    • ČeštinaČeština
    • EnglishEnglish
  • Home
  • Blog
  • 2. vlna nebo nový standard?
22. 10. 2020
Categories
  • Blog
  • Inspirace
  • Příklady z praxe
Tags
  • covid
  • logistika
  • plánování
  • tipy

2. vlna nebo nový standard?

22 října, 2020

Ačkoliv je v tuto chvíli ještě nejisté, jakou intenzitu a trvání bude mít aktuálně probíhající 2. vlna pandemie v ČR, můžeme s určitostí říci, že dopady krize Covid-19 se zcela projeví i v roce následujícím. Je tedy potřeba věnovat maximální pozornost přípravě na další fázi cyklu “business continuity” a vytvořit si akční plán pro fázi “recovery”. S tím vám rádi pomůžeme a přinášíme vám užitečné rady, které můžete začít praktikovat teď hned.

Poučení z 1. vlny pandemie

Výše a struktura tržeb se změnila v mnoha kategoriích, ale stejně tak došlo i k nárůstu provozních nákladů. Společnost Gartner vydala upozornění (zdroj:”Post-COVID-19, Retailers Must Get FMCG Demand Right” 10/6/2020; Robert Hetu, Mike Griswold), že letošní historie prodeje je plná anomálií, takže je nebezpečné ji používat bez úpravy k řízení automatizovaných systémů. Pokud tedy využíváte systémy, které řídí vaše objednávky na základě předešlých prodejů, je důležité vaše data o tyto výkyvy “očistit”, aby byl forecast co možná nejpřesnější

„Pandemie Covid-19 narušila schopnost automatizovaných systémů vypočítat budoucí poptávku, určit správné ceny, optimalizovat budoucí propagační akce a spravovat změny kategorií a změny sortimentu.“

Abychom viděli i světlo na konci tunelu, je důležité připomenout, že firmy jsou obecně v tuto chvíli za celou dobu trvání pandemie asi nejvíce optimistické, co se týče dalšího ekonomického vývoje. Poslední velký výzkum nám rozkrývá, jaký je dosavadní rozsah změn pracovních postupů. Třetina dotázaných společností zrychlila digitalizaci svých dodavatelských řetězců, polovina zrychlila digitalizaci svých zákaznických kanálů a dvě třetiny urychlily zapojení umělé inteligence a automatizace do svých procesů. A to nejsou zdaleka všechny pozitivní změny, které krize do byznysu přinesla.

Pochopitelně musí manažeři tyto změny (a mnoho dalších) zpracovat a vyrovnat se s dlouhodobou agendou strategického plánování.

Vyvstává tedy velká otázka: Jaký je ten správný způsob uvažování o roce 2021 a dalších letech? Měly by společnosti zapomenout na vše, co dosud pro podnikání platilo, nebo je to příliš brzy?

Tím se tedy konečně dostáváme k těm základní DOPORUČENÍ, které jsme vám slíbili a které vám mohou pomoci se v této nejisté době zorientovat:



PRODUKTOVÉ PORTFOLIO

Protože zákazníci změnili své chování (nové produkty, značky, kanály a nové obchody), je potřeba analyzovat a aktualizovat segmentaci zákazníků, která odráží nové nákupní vzorce a preference. 

Zavádění nových produktů bude pravděpodobně v nadcházejícím roce pomalejší, protože se výrobci zaměřují po změně nákupních preferencí na stabilizaci výroby. Obchodníci mohou tuto pauzu využít k provedení optimalizace sortimentu pomocí revidovaných segmentací zákazníků a produktů. Proveďte analýzu trhu, zda se vaší firmě neotevřely nějaké nové „marget gaps”. 

 

DEMAND FORECASTING A DEMAND SENSING

Měříte aktuální Forecast Accuracy vašeho S&OP procesu? Pokud ano, s touto “chybou” pracovat ve všech dalších procesech S&OP – ať už jde o výrobu, zásoby, nákup, distribuci a organizaci skladů. Zárověň je potřeba rychle reagovat na bezprostředního vývoj trendů prodeje  (fast adapt) s cílem objednávky upravit (zrušit, posunout, navýšit/snížit).

 

INVENTORY MANAGEMENT A REPLENISHMENT 

Díky změně v rozložení poptávky mezi jednotlivé prodejní kanály je potřeba efektivně nastavit a řídit dostupnost produktů napříč mezi nimi. V případě nízké zásoby nebo dlouhodobé nedostupnosti lze nabídnout zákazníkovi alternativní produkt z nabízeného portfolia, tzv. substituci. Nezapomeňte zaktualizovat ve vašich ERP systémech různé parametry, které jsou důležité pro výpočet objednávek, např. leadtime, periody dodavatelů či MOQ. 

 

PROMOČNÍ AKCE

Během období korony ztratily promoční akce výsadní postavení ovlivňující nákupní chování zákazníka. Proveďte analýzu dat proběhlých promoakcí a zjistěte, zda lze tyto výstupy reflektovat na budoucí promoční akce. Zkuste se zaměřit na jednotlivé mikrosegmenty spotřebitelů. Hlídejte dostupnost u klíčových položek, která může být negativně ovlivněna nedostupností surovin pro dodavatele či rozpojením SC díky opatřením. Spolupracujte a sdílejte aktuální data s dodavateli, abyste dosáhli co nejlepších výsledků a spokojenosti zákazníků. 

Zaujalo vás v článku něco, co byste s námi chtěli sdílet? Máte na nás nějaký dotaz?

Napište nám!
Další na blogu
Blog
HR
Inspirace

Candidate experience

Candidate experience v Logiu očima Sany a Martina: Jak vypadá přijetí nováčka a proč na tom záleží.

Více »
9. 4. 2025
Blog
Logio

Nový obchodní ředitel Logio: Filip Zapletal pomůže s globálním růstem

Konzultačně-technologická společnost Logio uzavřela fiskální rok 2024 s celkovými tržbami téměř 320 mil. Kč a očekávaným ziskem téměř 63 mil. Kč.

Více »
15. 1. 2025
Blog
HR
Konference
Logio

Jak v Logio píšeme software

Náš vlastní software VERITICO pomáhá řídit business třeba v Albertu. Díky komu se ale takový projekt stane?

Více »
9. 12. 2024
Blog
HR
Logio

SQL a jak ho využíváme u nás v SW (aneb bez čeho se v Logio neobejdeme)

V Logio využíváme SQL (konkrétně MariaDB, komunitního nástupce MySQL) od samého počátku.

Více »
8. 11. 2024

Služby

Automatizace
Business Inteligence
Distribuční logistika
Dynamická simulace
Procesy a Informační systémy
Produktové portfolio
Řízení zásob
Sales & Operations Planning
Skladová logistika
Supply Chain Management
Údržba
Výroba

Odvětví

Maloobchod a Internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Případové studie

Maloobchod a internetový obchod
Velkoobchod
Rychloobrátkové zboží
Zpracovatelský průmysl
Automobilový průmysl
Logistické služby
Těžký průmysl

Odkazy

Blog
Infografiky
O nás

Kontakt

logio@logio.cz
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a,
160 00 Praha 6

Contact

logio@logio.com
+420 771 523 355

Evropská 2588/33a
160 00 Praha 6
Czech Republic

© 2023 Logio
  • No translations available for this page
Spravovat souhlas s cookies

Abychom vám mohli nabídnout co nejpříjemnější zážitek při procházení webu, používáme technologie, jako jsou soubory cookie, které ukládají informace o zařízení a/nebo k nim přistupují. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečná ID na tomto webu. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může ovlivnit fungování stránek.

Nezbytně nutné cookies Vždy aktivní
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Preference
Tyto soubory cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu. Bez nich by webové stránky nefungovaly správně.
Analytické cookies
Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky. Tyto soubory cookies umožňují sledovat návštěvnost webových stránek a další statistiky.
Marketingové cookies
Tyto cookies mohou být nastaveny skrze naše webové stránky reklamními partnery. Tyto společnosti je mohou použít k vytvoření profilu vašich zájmů a zobrazování příslušných reklam na jiných webových stránkách.
Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit preference
{title} {title} {title}

Chceš se k nám přidat?


    Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





    nebo pošli



    * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

    Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.





    Chceš se k nám přidat?


      Vyplň krátký formulář a my se hned ozveme!





      nebo pošli



      * Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.

      Než nám odpovědi odešleš, přečti si prosím, jakým způsobem poskytnuté osobní údaje uchováváme a zpracováváme.