Jednota Mikulov

Jednota Mikulov: Řízení zásob je klíčem k úspěšnému prodeji a spokojeným zákazníkům


Hlavním motivem vzniku prvních konzumních spolků (spotřebních družstev) ve 40. letech 19. století byla “obrana proti lichvě obchodníků a překupníků při prodeji základních životních potřeb”.

Tuto funkci tento výrazný a zároveň velmi specifický maloobchodní hráč plní i dnes.

Zatímco velké nadnárodní řetězce pečlivě plánovaly umístění svých hypermarketů podle kupní síly a spádovitosti oblastí, COOP po minulém režimu “zdědil” obří síť menších prodejen často v ještě menších obcích.

Nicméně jeho vize, jakožto pomyslného zachránce vesnické kultury a života v ČR je jasná: dodat zákazníkům v nejlepší kvalitě zboží pokud možno lokálního původu.

Automatizované řízení zásob

Jedním z mnoha družstev, které do skupiny COOP spadají je i spotřební družstvo Jednota v Mikulově s 87 prodejnami a centrálním skladem v Hustopečích, která nás požádala o pomoc s projektem zvýšení konkurenceschopnosti a zákaznické spokojenosti.

Roztříštěná distribuce, lokální rozdíly v poptávce a obecně charakter FMCG znamenají pro COOPy poměrně složitou situaci v oblasti řízení zásob, objednávání zboží a v konečném důsledku maximalizaci uspokojení zákaznické poptávky.

Planning Wizard řídí zásoby, sortiment i promo akce

V Jednotě Mikulov jsme implementovali náš software na automatizaci řízení zásob Planning Wizard v jeho rozšířené verzi, která měla za úkol v Mikulově nejen automatizovat proces objednávání, zlepšit strukturu sortimentu, zefektivnit účinnost slevových promo akcí, ale i přispět ke zvýšení obratu a maximalizaci zákaznické spokojenosti. Kromě klasických funkcionalit Planning Wizardu jsme pracovali i s moduly na řízení Category Managementu, analýzou nákupního košíku nebo rozšířením Promo designer, které na základě analýzy prodejů navrhuje ideální podobu slevových akcí.

Úspora času

V prvé řadě bylo potřeba uvolnit ruce personálu. Zatímco dříve trval proces tvorby objednávky až 5 hodin denně, pomocí nástroje od Logia se podařilo tuto aktivitu automatizovat a dosáhnout tak až 90% úspory času na tvorbu objednávky.

Snížení doby obratu zásob

Díky implementaci systému Planning Wizard se nám také podařilo snížit náklady na řízení zásob, které mohou u širších sítí menších poboček vznikat. I díky tomu a zároveň eliminaci položek, které nebyly pro COOP příliš rentabilní se nám podařilo snížit dobu obratu zásob o 8%.

Hlavní cíl: spokojený zákazník

V konečném důsledku jsme tak dosáhli zvýšení úrovně zákaznické spokojenosti na řízených prodejnách o necelé 2% body na celkovou úroveň kolem 98% spokojených zákazníků.

Díky Planning Wizardu tak může Jednota Mikulov pokračovat ve strategii orientace svého obchodu na menší sídla bez obav z rostoucích zásob nebo nákladů na obsluhu své distribuční sítě. Pomocí našeho software zjistí, co zákazník skutečně chce a kupuje a má jistotu, že odchází spokojený a přijde znovu.

Použité metody a služby

Coop

Hlavní přínosy:

  • Úspora 90% času na tvorbu objednávky
  • Snížení doby obratu zásob o 8%
  • Zvýšení zákaznické spokojenosti na 98+%
  • Zvýšení dostupnosti zboží, zejména A položek
  • Zvýšení kontroly nákupního procesu
  • Výrazné zjednodušení procesu nákupu a jeho standardizace
  • Zastupitelnost nákupčích - nákup již není závislý na jednotlivých lidech - všichni nakupují stejným způsobem
  • Propojení jednotlivých oddělení
  • Rychlá implementace business pravidel v zásobovacím řetězci

Použité metody a služby

Případové studie